Gå til innhold

Mitsubishi Lancer Evolution VII WRC


Marius

Anbefalte innlegg

fra Mitsubishi Motors.no

 

evowrc046.jpg

 

Mitsubishi Lancer Evolution VII WRC

 

Den udiskutabelt kraftigste og raskeste av bilene Mitsubishi presenterer på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt er Mitsubishi Lancer WRC. Bilen vil delta i sitt første VM-Rally i årets ellevte VM-runde i San Remo 4. oktober. Mitsubishis stjernesjåfør Tommi Mäkinen, som leder rally-VM, vil da ratte den nye WRC-bilen - og kanskje komme fortere gjennom rallyløypene enn noen gang tidligere. Det kan gi ham og Mitsubishi deres femte sammenlagtseier i VM.

 

Den nye Mitsubishi Lancer Evolution World Rally Car baserer seg på den nye produksjonsmodellen Lancer Evolution VII. Motor, drivverkskomponenter og en del andre teknologiske løsninger for den nye WRC-bilen har Mitsubishi tatt med seg fra den forrige Gruppe A Lancer Evolution VI. En 2,0 liters motor med dobbel turbo og dobbel intercooler bringer bilen fra 0-100 km/t på 5,3 sekunder.

 

Aktiv senterdifferensial

WRC Lancer'ne har en helt ny aktiv senterdifferensial (ACD - Active Centre Differensial) som gir bedre veigrep ved elektronisk å regulere låsningsgraden i differensialen. Sjåføren velger selv den av de tre innstillingene som passer best den veien og det underlaget han kjører på til enhver tid. Valget står mellom asfalt, grus eller snø.

 

Aktiv rotasjonskontroll

Det nye ACD-systemet er integrert med systemet for aktiv rotasjonskontroll (AYC - Active Yaw Control) som også fantes i den foregående gruppe A bilen. Rotasjonskontrollen fordeler de belastningene som hjulene utsettes for i svinger så likt som mulig og bedrer på den måten svingegenskapene på firehjulsdrevne biler.

 

Datahjernen i AYC-systemet samler informasjon fra følere for rattutslag og gasspjeldets åpning for å vurdere hvordan sjåføren opptrer, informasjon om i hvilken grad bilen roterer og sentrifugalkreftene (G-kreftene) i lengde- og bredderetning for å vurdere hvordan bilen opptrer. Basert på denne informasjonen avgjør datahjernen hvor mye drivkraft som må overføres mellom hjulene for at bilen skal opptre så optimalt som mulig. Det betyr at høyre og venstre bakhjul kan drives rundt med ulik kraft og hastighet.

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitsubishi Lancer Evo VII WRC er jo helt feil? Bilen er bygd på Evo VII ja, men det er den første WRC bilen som Mitsubishi noen sinne har laget. De forrige bilene som har deltatt i rally har vært Evolution versioner som har blitt optimalisert for rallykjøring =)

 

Derfor er det feil å kalle bilen Lancer Evolution VII WRC, det er jo tross allt Mitsubishi's første WRC bil, så vi kan jo gi den såpass som riktig navn?

 

Mitsubishi Lancer Evolution WRC

(jeg bare hater at folk ikke vet det)

 

Men nå vet dere det :)

1997 Volvo S70 2.0LT

x - 1997 Volvo S70 2.0S

---

1997 Daf XF480 (nå med 550 hk) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår