Gå til innhold

reg. rx7 fra usa

Ranger emnet


tobbern

Anbefalte innlegg

Var ikke jeg som begynte, så jeg barer svarer for meg.

 

 

Cartman tenninga må justers en ørlite grann avhengig av ladetrykk osv, er ikke snakk om mye, men må flytte litt på registret for å si det på den måten. Har ikke helt fått satt meg 100% inn i det enda. Men så skal ikke jeg mappe en motor. Det overlater jeg til en som har peil på datasprut.

 

Noen kaller det gummistrikker, andre kaller det o-ringer. Riktige er forsåvidt o-ringer ja.

 

Og det jeg mente med det jeg skrev om at jeg ikke har peil, kan misforstås. Det jeg mente var at jeg lærer og er på vei, tar lang tid å opparbeide seg erfaring, men det at jeg ikke har peil i hele tatt er feil. Ellers så kunne velll ikke jeg ha overhalt motoren min ifjor på første forsøk. Og i hvertfall ikke begynt på en singel turbo konvertering og alt det jeg skal gjøre.

 

Roy mulig det at han har peil på 1 Gen RX7, men nå er det litt snakk om FD osv. Er litt mere avangsert med en 13b-rew med Twin Turbo. Men å bygge sammen en motor er å bygge sammen en motor. Er ikke unskyldninger for å glemme ting.

 

Og ja jeg vill gjerne bli flink til å skru på wankel. Spør meg om Ti år hvordan det går og hvordan jeg føler meg med det da.

 

Når vi snakker om guru, da kan du reise til england å besøke han jeg var hos nå på torsdag. Han hadde peil, skrudd på wankel i 25 år og driver muligens englands mest renomerte(hmm håper det er riktig ord) rotary shop i england. Han har en egen 1 gen rx7 med en 3 rotors PP. Og det sto en 4 rotors RX7 utenfor når jeg var der :) .

 

Og Frank Ove har peil ja, han har i allefall vist det med 323 GTR, noe han har skrudd mye på, og kan vell nesten kalles en guru på de bilen :)

 

Og håvard selv om jeg gikk med bleier når du hadde din første bil med wankel så ekke det sikkert du kan skru for det ;)

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei igjen!

 

Tror Mazdafun kan litt om wankel også jeg da, til og med 2-hjulinger har jeg sett han sru av et par skruer på:D

Håvard har skrudd mye på FD'er også han. kanskje 10 stk. eller noe. Byttet mange motorer og t.o.m. renovert 10A motor for 10 år siden som går den dag i dag. Han brukte en kveld på å plukke ut motoren, overhale den, skru den inn og starte......den går ennå....

 

Til og med jeg har byttet motor på et par biler i løpet av de 8 årene jeg har hatt wankel og 323:-)

 

En PP er like enkel å skru på som en med streetport.......en 3 og 4 rotor er like enkel å skru på som en 2 rotor....... Ingen forskjell der!

 

Et annet tips er at "VEL" ikke skrives med to LL'er (VELL). Det er ikke et sprettord. :eek:

 

Roy

RE-Amemiya ---- ROY-Hva med meg a

3 rotor power

1986 Rx7 Drifter (FD motor)

1993 Mazda 323 GTR

1990 JC Cosmo 20B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jantore

Var ikke jeg som begynte, så jeg barer svarer for meg.

 

 

Cartman tenninga må justers en ørlite grann avhengig av ladetrykk osv, er ikke snakk om mye, men må flytte litt på registret for å si det på den måten. Har ikke helt fått satt meg 100% inn i det enda. Men så skal ikke jeg mappe en motor. Det overlater jeg til en som har peil på datasprut.

 

Noen kaller det gummistrikker, andre kaller det o-ringer. Riktige er forsåvidt o-ringer ja.

 

Du missforstod meg litt, jeg vet godt at tenningen skal justeres. Var litt kvervulant...

Er motormekaniker av yrke, uteksaminert fra skolen i -93, og et av firmaene som jeg jobber for, hadde lyst til å "bli bedre kjent med" wankel-motorene. Så derfor kjøpte jeg/vi en FD, som vi egentlig skulle overhale til vinteren. Men som du vet, så er den ikke glad i frostvesken(Men det er en annen historie), så den blir ombygd/portet før den tid.

Vi skal bruke en Turbonetics turbo, som vi har tatt frem sammen med bla. Martin Schanche. Turboen er kapabel til 592,6 hk++ på en Cosworth 2,0 liter, så det blir spennende å se hva den klarer på Wankel-motoren. Kjøper radiator fra USA, en 2,1 tommer, og lager intercooleren selv. Har ikke bestemt oss for om vi skal kjøpe ferdig eksosmanifold, for sjefen har sine egne ideer om det meste.

Vi bruker EFI sprut, Siemens dyser, Weldon drivstoffpumpe, 3 mm apex osv...

Porting, balansering og forsterkning av motoren skal vi få hjelp til av Blennow.

 

Men, Jan Tore, No hard feelings..:D

 

Ole

 

PS: En O-ring er en tetning, mens en gummistrikk er noe damene har i håret... :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Self no hard feelings :)

 

 

Så motoren kastet vann pga en blåst o-ring?

 

Men har du undersøkt om EFI sprutet støtter splitt tenning, som wankel motoren bør ha. Det funker uten også men. Da skal han som mapper bilen ha peil på å mappe en wankel motor.

 

Ellers så finnes det en del andre sprut som fungerer meget bra til wankel som ikke er dyrt.

 

592hk ja, det er rimelig mye i en RX7, pappa Amemiya sier at mellom 450-500hk er nok for en RX7 for å kjøre ifra det meste på bane. :)

 

Så legger meg et sted der jeg :)

 

Må ta meg en tur nedover jeg da, når du begynner å bygge sammen igjenn bilen.

 

JT

 

Originally posted by Cartman

Du missforstod meg litt, jeg vet godt at tenningen skal justeres. Var litt kvervulant...

Er motormekaniker av yrke, uteksaminert fra skolen i -93, og et av firmaene som jeg jobber for, hadde lyst til å "bli bedre kjent med" wankel-motorene. Så derfor kjøpte jeg/vi en FD, som vi egentlig skulle overhale til vinteren. Men som du vet, så er den ikke glad i frostvesken(Men det er en annen historie), så den blir ombygd/portet før den tid.

Vi skal bruke en Turbonetics turbo, som vi har tatt frem sammen med bla. Martin Schanche. Turboen er kapabel til 592,6 hk++ på en Cosworth 2,0 liter, så det blir spennende å se hva den klarer på Wankel-motoren. Kjøper radiator fra USA, en 2,1 tommer, og lager intercooleren selv. Har ikke bestemt oss for om vi skal kjøpe ferdig eksosmanifold, for sjefen har sine egne ideer om det meste.

Vi bruker EFI sprut, Siemens dyser, Weldon drivstoffpumpe, 3 mm apex osv...

Porting, balansering og forsterkning av motoren skal vi få hjelp til av Blennow.

 

Men, Jan Tore, No hard feelings..:D

 

Ole

 

PS: En O-ring er en tetning, mens en gummistrikk er noe damene har i håret... :D :D :D

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha åpnet motoren, vet jeg ikke 100 % sikkert, men den blåser ikke vann, til vanlig.

Hvis jeg kjører normalt, med lite fullgass er den ok.

Kun hvis motoren må jobbe hardt over litt tid, at den begynner å koke, slik at det blir overtrykk i systemet. Jeg regner med at det er grunnen, fordi det rant vann av den en dag etter at jeg hadde kjørt fra Sarp til Råde, og parkert ett par biler på veien.

Da jeg stoppet bilen på jobben, så dryppet det vann fra tanken, og det var tydelig at det hadde skjedd mens jeg kjørte.

Kunne sef. være O-ring, men jeg hørte tydelige "koke" lyderfra motor, så jeg løp inn og hentet varmtvann, og helte på, samtidig som jeg startet den igjen.

Men skaden er nok dessverre skjedd...

 

Har faktisk ikke sjekket manualen på Euro-96 enda, men regner med at de har det. Eller så blir det Electromotive Tec3.

Ang effekten, så er det bedre å ha litt å gå på, en å tyne alt maksimalt. Går muligens for en elektronisk ladetrykksregulator, med knapper på dashbordet. Hadde tenkt meg ca 500 hk, men portingen skal holde til 600 hk.

Kommer du til å forsterke motoren din, eller kjører du som den er?

Hvilken type port er det du skal ha?

 

Mvh

 

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cartman

Uten å ha åpnet motoren, vet jeg ikke 100 % sikkert, men den blåser ikke vann, til vanlig.

Hvis jeg kjører normalt, med lite fullgass er den ok.

Kun hvis motoren må jobbe hardt over litt tid, at den begynner å koke, slik at det blir overtrykk i systemet. Jeg regner med at det er grunnen, fordi det rant vann av den en dag etter at jeg hadde kjørt fra Sarp til Råde, og parkert ett par biler på veien.

Da jeg stoppet bilen på jobben, så dryppet det vann fra tanken, og det var tydelig at det hadde skjedd mens jeg kjørte.

Kunne sef. være O-ring, men jeg hørte tydelige "koke" lyderfra motor, så jeg løp inn og hentet varmtvann, og helte på, samtidig som jeg startet den igjen.

Men skaden er nok dessverre skjedd...

 

Har faktisk ikke sjekket manualen på Euro-96 enda, men regner med at de har det. Eller så blir det Electromotive Tec3.

Ang effekten, så er det bedre å ha litt å gå på, en å tyne alt maksimalt. Går muligens for en elektronisk ladetrykksregulator, med knapper på dashbordet. Hadde tenkt meg ca 500 hk, men portingen skal holde til 600 hk.

Kommer du til å forsterke motoren din, eller kjører du som den er?

Hvilken type port er det du skal ha?

 

Mvh

 

Ole

 

Etter hva jeg har blitt fortalt av han som portet og skrur sammen motoren så trenger jeg ikke å forsterke motoren før jeg går over ca 500hk. Altså bolter, dowelpinning osv.

 

Den har blitt extended streetportet og fått 3 mm hurley race apexer. Så får vi se hva som skjer. Var i england i helga og kjøpte en bil og litt deler, og var innom en meget bra rotary shop derborte og han mente at jeg ville klare lett 450 på 1 bar med den turboen jeg har. Så da får vi se når jeg skal mappe om en 3-4 uker :)

 

Jan-Tore

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jantore

 

Etter hva jeg har blitt fortalt av han som portet og skrur sammen motoren så trenger jeg ikke å forsterke motoren før jeg går over ca 500hk. Altså bolter, dowelpinning osv.

 

Den har blitt extended streetportet og fått 3 mm hurley race apexer. Så får vi se hva som skjer. Var i england i helga og kjøpte en bil og litt deler, og var innom en meget bra rotary shop derborte og han mente at jeg ville klare lett 450 på 1 bar med den turboen jeg har. Så da får vi se når jeg skal mappe om en 3-4 uker :)

 

Jan-Tore

Hvor skal du mappe motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei.

 

Det var synd å høre at du ikke er fornøyd.

 

Jeg har kjøpt Cosmo, SA, Landcruiser og ett antall motorer (3 GTX, FC, 20B), og må si at jeg er strålende fornøyd.

 

Det som er best med Håvard, og som jeg har igjen å finne hos andre er prisen. Den er nesten naivt lav, og jeg tror ikke Håvard sitter igjen med mye avanse i forhold til andre importører. Han gjør det mest for at det er gøy at det kommer flere wankler/mazda produkter inn i landet.

 

At ting tar tid har jeg full forståelse for, når tingene skal pakkes og sendes rundt halve kloden.

 

Men alle saker har 2 sider, men uansett er det kanskje ikke riktig å "pisse på hverandre" på ett forum?

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Det var synd å høre at du ikke er fornøyd.

 

Jeg har kjøpt Cosmo, SA, Landcruiser og ett antall motorer (3 GTX, FC, 20B), og må si at jeg er strålende fornøyd.

 

Det som er best med Håvard, og som jeg har igjen å finne hos andre er prisen. Den er nesten naivt lav, og jeg tror ikke Håvard sitter igjen med mye avanse i forhold til andre importører. Han gjør det mest for at det er gøy at det kommer flere wankler/mazda produkter inn i landet.

 

At ting tar tid har jeg full forståelse for, når tingene skal pakkes og sendes rundt halve kloden.

 

Men alle saker har 2 sider, men uansett er det kanskje ikke riktig å "pisse på hverandre" på ett forum?

 

mvh

 

Enig cheers

 

Andre

- 1973 Porsche 911 RSR

- 1990 Mazda 626 GLX Plus

- 1985 VW Polo Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dette er Håvård. Får ikke logget meg inn på eget nick.

Men har jo sagt at du kan levere tilbake visst ikke du er fornøyd. Samtidig skylder du meg fortsatt penger (30.000,-) for den ene bilen. Men det er vel ikke noe vits i å ta dette her...

 

HH

- 1973 Porsche 911 RSR

- 1990 Mazda 626 GLX Plus

- 1985 VW Polo Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå slenges det mye dritt her :wave

Syns alle kan gi hverandre en :hug: !!!

Såvidt jeg har erfart (den lille tiden med rx7) så er det alltid problemer INGEN vet hva det kommer av (selv de som har lagd delen)... Ganske frustrerende.

Når det gjelder eksperter i Norge så er det vel også mye å hente mener jeg. Fortsatt svært få/ingen som har vært borti det meste som kan skje med en wankelmotor. Jeg ga opp orginalhjernen min etter at det ble lite hjelp å hente :P

Hva med wankeltreff på østlandet snart?!

 

SORRY offtopic..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår