Gå til innhold

Lurer på å bygge low-budget turbo, på Opel-motor. Noen tips?

Ranger emnet

Ratata

Anbefalte innlegg

Low budget !

Som sagt, Era & jeg lurer på å montere "flisvifte", alias "thhhur-bhho", på Rekord 2.2i-motor. Vil ha noe å leke med i vinter.

Har cupé-bil med 2.0S. og har på handa en 2,2i som da skal oppi.

Men så lurer vi på å "forske" litt med sånne derre flisvifter.

Noen som har tips til en standar-turbo som kan brukes? Som kanskje jeg kan finne på skroten, f.eks. Trenger bare å leve i vinter.

Fikk ideen når jeg så den sorte Kadetten på Gardermoen 5.okt. :)

Men da med 2.0S'n, men så kom Era med tips om en 2.2i, hi hi hi...

Noen som vet kompresjon på en standar 2.2i?

Kan f.eks. SAAB-turbo brukes?

Det finnes jo mange av dere turbo-frelste gutta her, så noen fornuftige og tekniske bra svar må dere klare å hoste opp, basert på ærfaring.

Eller er dere bare teoretikere og brukere av turbo-kjøretøyer?

:D :D

Hilsen anonym wannabe turbo-dude?? doh doh

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt å foreslå en Garett T25, men med en 2.2 liter bør dere vel opp i T28.

Nei forresten, en T25 er sikkert helt ok, regner med at dere skal holde der på lave trykk.. Tror det er greit.

På de fleste motorer kan man dytte på hvertfall 0.4 i overtrykk uten å gjøre noe annet enn å gi den nok suppe.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt er ikke 2.2 motoren særlig holdbar. Men jeg har sett flere som har montert Volvo turbomotorer i Kadetter og Asconaer, da får du jo også en ferdig motor og slipper å utvikle motoren selv. Det er ikke sikkert det blir så mye dyrere.

Det går bla en Ascona her i Bergen med en Volvo B230 turbomotor, ganske rent og ryddig montert og ikke plagsomt slapp :)

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei vi har ikke planer om å lade noe spess.

det er vel ca 115 hk i den, og ønsker å øke til 150-170, i første omgang. Kommer oxo ann på ha injection-systemet takler.

Tenkte å montere 2 toppakninger for å dekomp'e.

Motoren er gratis, mot litt hjelp i rydding og kasting av bil-deler som ligger litt her og der

Og bilen har jeg hatt stående noen år, uten å fått solgt den, så da får vi heller leke med den :)

Ikke gidder vi å bygge om noe særlig heller, detta er jo bare for morro skyld.

2.2i-turbo + automat lol

Som sagt: LOWW! budget :D

Så eneste utgiften blir turbo'n. Godt brukt gjør sikkert ingen ting det heller. hehehe...

Flere tips??

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm må ha mere effekt en da da :D :D :D

Med med trykk vakt fra Saab som kontolerer en ekstra dyse burde funke sikkert ikke knall riktig balnding men skit au holde rikke det får vi ta to hehehe.

Har også hørt det om 2.2i at de ikke tåler mye men etter og ha sett hav den tålte i fettern sin kadett tror jeg det holder lenge nok. I verste fall kan jo toppen alt insprut settes over på 1900 som sitter der :D :D :D

Noen som vet hvor mye komp det er i 2.2i 9:1 9,5:1 10:1 ????

Håper på 9:1 da kan vi leke med trykket og senke tenninga.

Noen som har eina gammal turbo med waste gate???

Også trenger vel den 2.2i med MAF sensor resirkulerende avlastnings ventil eller?

Detta blir morro får vi te detta før isbane kjøringa Ratata?

Alle ideer og tips taes i mot med takk

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

Hvis det bare skal virke over vinteren trenger du ingen avlastningsventil, det holder ganske lenge uten!

200SX S13 har ingen ventil orginalt, og den lader ca 0.7.

Uten ventil får du det fine kvitteret også, wastegate chatter! :D

Joa men så blirre no død når man slipper gassen eller girer.

Men hva er det jeg sier d er jo invalideagregat i Opel din Ratata.

Da er jo ikke giring no problem og når gassen slippes med automat er det ikke mye motstand og siden ikke motoren bremser masse på gira da så burde det funke ok.

Og hvis vi lar komen værra std tror den er 9:1 eller 9,5:1.

Så blir den jo nesten std på rpm under der trykket jobber.

Sån S13 turbo hadde gått an og bruke vel.

Noen som har S13 turbo liggande???

Vi skulle bare ha stappa detta i Kaddet C og spart masse kg.

Hmmm

Kom med flere forslag

Era

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era:

Hvis du går inn og legger inn en kjøp annonse på 200-klubben så er det ikke umulig at det er noen som har en T25(S13 turbo) liggende billig, da deet er en del med disse bilene som har oppgradert.

Det blir ikke helt dødt ved girskift uten avlastning, en T25 vil nok spinne opp kjapt likevel på en 2.2 liter. Det er jo en god del mer eksos fra den enn en 1.8.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

Era:

Hvis du går inn og legger inn en kjøp annonse på 200-klubben så er det ikke umulig at det er noen som har en T25(S13 turbo) liggende billig, da deet er en del med disse bilene som har oppgradert.

Det blir ikke helt dødt ved girskift uten avlastning, en T25 vil nok spinne opp kjapt likevel på en 2.2 liter. Det er jo en god del mer eksos fra den enn en 1.8.

Hey takker for tipse.

Ja sikert noen som har oppgradert og har muligens en hel pen en til salgs. :D

Men så varver ikke en 2.2 mer ne max 6000rpm den 1.8 varver vel noe mere samt har mye bedre flow 2.2i er ikke engang cross flow så tipper det blir bra jeg.

Era

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by erling

Har dårlig tro på to toppakninger, hadde det på Golfen (m/turbo), brant hull mellom sylindrene annen hver mnd. Vet ikke hvor tynt det er mellom sylindrene på 2.2`n, men har man èn tykk kobberpakning heller så holder dèt bra iaf.

Er klar over problemet tenkte og prøve med std først funker ikke det lager vi kobber jeg har da trykk luft fres :D :D :D

Så det burde gå unna da :D

Men takker for tipset.

Era

Lenke til kommentar
Del på andre sider