Gå til innhold

Rykking i motorkraft


Vovegog

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har hatt litt trøbbel med min Mondeo 2002 modell i det siste.
Ved lett trykk for å opprettholde hastighet så er det ingen tegn til at noe er galt, og ved høyt turtall (2200++) så spiller det (som oftest) ingen rolle hvor mye jeg trykker ned gassen. Men jeg la merke til at hver gang jeg gav mer trykk på gasspedalen at motoren "napper" i akselerasjonen, nesten som at den snubler. Dette skjer også når motoren må jobbe hardt tungt på turtall under 2000 i 4. og 5. gir.

Har sett meg blind på problemet og har bytta luftfilter, bensinfilter, alt av væsker, tennplugger m/tennkabler, men like fullt så fortsetter motoren å rykke ved for mye akselerasjon. Bilen er kjørbar, men bruker merkbart litt mer bensin da det virker som den kompenserer for noe så den ikke skal kveles.

Har tenkt tanken på at det kan være et problem i katalysatoren, men eksosen fungerer som den skal uten noe problemer.
Så med den lille kunnskapen jeg sitter med så lurer jeg på om det kan være coilen som trenger utskifting.

Er det noen her som har noen andre/bedre forslag, eller vil det beste være å sette den inn på verksted for en time med diagnosering og håpe de finner en feil?

 

Edit: Kan det være en (delvis) tett EGR ventil, muligens?

Oppdatering: Kjørte i dag morres til Høyskolen når det var kaldt ute, og da fungerte bilen helt praktfullt. Jeg prøvde faktisk med vilje å få den til å hoste ved å trampe gassen i bånn fra null gass og klarte ikke å få den til å rykke uansett hva jeg prøvde. Når motor temperaturen var oppe i normal kjøretemp så fungerte den fortsatt fint.

På vei hjem igjen når det var blitt varmt ute, 20+, så begynte den å rykke ved akselerasjon igjen fra starten av kjøreturen helt til jeg var hjemme igjen. Om ikke ørene mine spiller meg et puss, så kan det høres en "spytte"-lyd fra undersida eller baksida av bilen, men det kan også være motoren som spytter ut en ekstra trøkk med eksos.


Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår