Dan-Henning Bjørndal Skrevet August 2, 2022 Rapporter Share Skrevet August 2, 2022 Jeg holder på å bytte registerkjede på en 1.2 TSI-motor på en Golf MK6 2011. I dag skulle jeg stramme til bolten som er på veiva i front av motoren. Jeg hadde ikke mothold. Fant ingen som solgte det heller. På disse motorene må man kjøpe et spesialverktøysett for å stille inn riktig timing. På kamakslingen er det en låsebolt og på veiva er det en låsebolt som ligger inntil en av motvektene på veiva (Den nærmest fronten av motoren). Jeg ble litt desperat og gjorde noe som jeg angrer på nå. Jeg lot bolten til veiva stå montert som mothold når jeg strammet bolten til på veiva. Bolten skal strammes med 150nm + 180 grader til slutt. Jeg gjennomførte strammingen, hørte ingenting som knakk. Men så fikk jeg en vond magefølelse på at dette kanskje kan ha skadet veiva, enten ved at den har fått sprekker eller blitt vridd. Jeg vet at idéen var dårlig. Men er det sannsynlig at jeg kan ha skadet veiva, eller tåler den såppass med trykk på et punkt? Jeg har ikke startet motoren enda, så jeg vet ikke om det er vibrasjoner eller noe sånt. Se vedlagte bilder som viser spesialverktøyet på plass og bilde av en tilsvarende veiv. Satt blå ring rundt der spesialbolten holdt igjen når jeg strammet bolten på enden av veiva. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.