Gå til innhold

Toyota Avensis T25, problemer med ABS og TRC/VSC (?)

Ranger emnet


Jani86

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Avensis T25 D4D 2.0 Liter 2005 mod.

Har problemer med ABS og TRC/VSC om jeg ikke tar helt feil.
Problemet er at ABS slår inn ved rolig bremsing rett før bilen stopper helt.
Hører det durer i ABS og kjenner det i pedalen.
Hvis jeg bremser hardt så skjer det ikke virker det som.
Og i venstre svinger, slår ofte TRC/VSC inn, akkurat som om bilen tror det er glatt, på tørr asfalt.
Litt varierende hvor hardt den slår inn, men ofte bremser den selv (på det værste kan det gå fra 80 til 30km/t før den slipper opp), andre ganger hører jeg det skraper/dunker litt og bilen piper for å varsle om glatt vei. Dette skjer KUN i venstresvinger, ikke alle, men er stort sett dem samme det gjelder hver gang. Virker som det er litt avhengig av hvor skarp svingen er.

Det første som slo meg var å låne diagnoseutstyr for å se etter feilkoder (lånte en OBD2 boks for bruk mot PC, Autocom programvare), denne viser ikke noe feil med ABS osv, men når jeg kjørte i gang diagnose så slo den ut ABS, TRC og VSC systemene. alle pærene lyste, men det er nok normalt ved diagnose.
Tenkte så jeg skulle kjøre en tur med bilen mens dette var aktivert for å se om jeg kunne se noe rart.
Merket da at bilen oppførte seg helt fint. Ikke slo ABS inn ved forsiktig bremsing, og i svinger var den helt fin.
Avsluttet diagnose og ABS slo inn med en gang jeg bremset igjen.
Leste også av data fra ABS sensorer for å se etter feil.
Disse viste at det var litt forskjell på hastighet målt på framdekk vs bakdekk (1-2km/t forskjell i ca 80km/t).
Men har funnet ut at bilen kjøres på 2 forskjellige dimensjoner..  Foran er det 205/55/16 og bak er det 205/60/16.
Usikker på om dette kan være feilen??
I dag prøvde jeg også å ta av ABS sensorer for å rengjøre dem, tilfelle det var så enkelt.
Fikk dem av foran men knakk en bolt.. altså mye ekstra jobb..
Bak fant jeg ikke ut hvordan dem var festet. Ser ut til å måtte inn i hjulnavet for å komme til??

Hjalp i hvert fall ikke å rense sensorene foran.
Lurer derfor på om noen her kan ha noen tips??
Og er det noen som vet hvor mye jobb det er å bytte AC pumpe på en sånn bil??
Er med motorkode 1CD-FTV, hvor Servopumpe og AC Pumpe går på samme reim.
Har en stygg raklelyd på tomgang, og har funnet ut at dette er AC pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår