torogutn Skrevet September 8, 2015 Rapporter Share Skrevet September 8, 2015 Hei. Har en 1.8T som er veldig seig til å klatre på turtall. Motoren går rent å fint, men man skulle tro det var 90hk og ikke 150hk i den. Noen ganger så drar den helt ok, men noen minutter senere kan det virke som om turboen har tatt ferie.. Går henholdsvis ganske OK i nedoverbakker da, men dessverre så er det også veier som går opp, rett fram og på skeiva her i vårt land. Noen som kan ha en anelse hva som er på ferde? Litt info: Ingen varsellamper lyser. Byttet olje, oljefilter, bensinfilter og tennplugger for 3 uker siden. Ingen synlige oljelekkasje i motorrom. Ingen synlige lekkasjer i slanger og rør framme. Får lånt med diagnose utstyr om 2 dager, så skal jeg se om jeg har noen feilkoder. (Verkstedet jeg besøkte nylig for en prat mente at det ville komme opp varsellampe hvis det var noe feil. Fra turbo, LMM osv). Dette har jeg faktisk lite tro på, selv om jeg er sånn middels idiot-kyndig på bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet September 8, 2015 Rapporter Share Skrevet September 8, 2015 Vakuum lekkasje kan gjøre det. Turbo klokka er jo vakuum styrt. Har du lekkasje vil den stå stille og du vil få en veldig slapp bil (non turbo). Armen på turbo wastegaten (turbo klokka) kan også sitte. Også et kjent problem. Og du kan ikke se en lekkasje i en vakuum slange. De må du ta av og sjekke. Like greit å bytte da du først har de ute. Koster veldig lite de 3-4mm vakuum slangene. Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torogutn Skrevet September 8, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 8, 2015 Ok. Jeg klarer ikke å se armen til wastegaten fra toppen, må jeg under bilen da kanskje? Og hvor er disse vakuumslangene? Er mest stålrør på siden der turboen sitter.. (Mulig det er dem du mener men som sagt, ikke bilkyndig...). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet September 8, 2015 Rapporter Share Skrevet September 8, 2015 På den gull farga klumpen på turboen her så har du en liten lufte nippel på toppen. Der har du vakuum slangen. De slangene kan du sjekke om du kommer til de. Ta av en og en og vakuum sjekk de. (sug på ene siden mens du holder fingeren på andre siden) Kjenner du at det lekker luft så bytt. Om du får en kamerat til å små ruse motoren på tomgang så kan du se/kjenne om armen under rører på seg. Du ser så vidt armen på bilde over. Det er ikke snakk om mye bevegelser du får, men noe skal det være der. Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torogutn Skrevet September 9, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 9, 2015 Hei. Takk for svar og bilde! :) Skal sjekke etter jobb i dag. Men jeg må sikkert av med luftfilter boks og mere til for å se turboen under der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet September 9, 2015 Rapporter Share Skrevet September 9, 2015 Ja, du må av med luftfilterboksen. Se gjerne over de små vakuum slangene du har nedi der da du først har alt ute Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torogutn Skrevet September 9, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 9, 2015 Da har jeg fått tatt en kikk. Testet alle slangene, og det var ingen lekkasjer. Men jeg kunne ikke se at stanga på wastegaten rørt på seg. Ga gass med tommelen mens jeg så nedi. Må bilen være i gir å ha motstand for at den skal røre på seg? Har ingen boost måler, så sjekket vakuumslangene på toppen med en akvarieslange jeg hadde liggende. Den trakk seg sammen på tomgang, og ekspanderte noe ved tommelgassing, så det er vakuum og trykk. Muligens noe lite trykk dog. Any ideas? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.