Gå til innhold

Bilen trekker mot høyre

Ranger emnet


ladsar

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nylig kjøpt meg en Mazda 6 2006 modell. Er godt fornøyd med bilen bortsett fra at den trekker litt mot høyre. Har hatt bilen inne til forstillingskontroll uten at det hjalp noe særlig. Det ble også skiftet et hjullager før forstillingskontrollen ble gjort. Siden det ikke ble så mye bedre ba jeg dem om å se på det en gang til. Det gjorde de, men det ble ikke noe bedre. Bilen ble også sjekket grundig for å se om det var slitne deler eller noe annet som gjorde at bilen trekker mot høyre. Det var det ikke og nå er forstillingen slik den skal være i følge verkstedet. Siden hjulene er skeivslitt så byttet de om slik at dekkene foran nå er bak. Så i følge verkstedet er det sannsynligvis dekkene som er probemet.

 

Når jeg kjører rett frem må jeg holde rattet litt mot venstre, hvis ikke så midtstiller rattet seg selv og bilen trekker da litt mot høyre. Går helt greit å kjøre, men er utrolig irriterende. Det med rattet forklarte jeg selvsagt til verkstedet begge gangene.

 

Så det jeg lurer på er om dekkene alene er grunnen til at bilen trekker mot høyre. Kunne forstått det om rattet var midtstilt og bilen trekker mot høyre. Men når jeg må holde rattet litt mot venstre så klarer jeg ikke å godta at det bare er dekkene som er problemet. Noen som har forslag eller erfart lignende problem? Jeg kan ikke skru på bil selv så er avhengig av verksted. Men før jeg eventuelt kjøper nye dekk så skal jeg være helt sikker på at det bare er det som er problemet. Setter stor pris på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mere ut som at fortillingen en gang i tiden har vært innstillt med styresnekken ute av senter, og at det verkstedet du nå har brukt ikke har sentrert styresnekken, men bare sjekket at forstillingen er innenfor dei vinkler den skal ha.

 

Så vil tro at om styresnekken blir sentrert, og forstillingen justert om igjen etter sentreringen, så vil det mest sannsynligt bli som det skal være, og bilen går rett frem igjen

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Skal høre med verkstedet om dette var noe de sjekket. Men ba dem om å sjekke "alt" andre gang bilen var inne, så blir overrasket hvis de har oversett det du nevner. Leste en lignende post der et medlem konkluderte med at hjulopphenget på bilen (også en mazda 6 faktisk) aldri ville bli beint og at den vil dra litt mot høyre uansett hva som gjøres. Men da ville vel verkstedet gi beskjed om det eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TKarlsen:

 

På bilen står det Goodyear piggdekk. Der står det 195/65 R15. Produksjonsår er 2010. De er som sagt skeivslitt, men mønsterdybden ser veldig bra ut. Det var dekkene som fulgte med bilen da jeg kjøpte den. Nå har ikke jeg akkurat god oversikt over de ulike dekkprodusentene, men er ikke Goodyear sine dekk ganske gode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte med 6år gamle Nokian Hakka R på en Audi A6 jeg hadde tidligere. Hadde masse mønster igjen, ikke feil slitt eller noe. Så fine ut. Men de begynte å oppføre seg rart. Dro ikke til siden, men var rett og slett skumle å kjøre med. Hele bilen virket ustabil. Så fikk på helt nye vredenstein dekk på bilen. Samma felger som Nokian dekka satt på. Ble en helt annen bil. Dønn stabil, holdt seg rolig på veien. Ble en drøm å kjøre med

 

Men du har vel et sett med sommerdekk til bilen? Kan jo prøve de da du får sjansen

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Kebab-a-luba! Er hjemme på påskeferie nå, har avtale med en kamerat som har jobbet som bilmekaniker at han skal se på det som er nevnt over. Forhåpentligvis er det dekkene som er synderen, hvis ikke så krysser jeg fingrene for at det ikke blir alt for dyrt å fikse. Det viktigste er uansett at det faktisk er mulig å fikse det, som sagt utrolig irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår