Gå til innhold

Understellsbeskyttelse på importbil fra Tyskland

Ranger emnet


watchilla

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg kjøpte en brukt Volvo XC60 fra en norsk forhandler som importerer store deler av bilene.

Nå er jeg bekymret for at den er dårligere rustbeskyttet enn volvoer som er solgt nye i Norge. Er dette tilfellet?  Det manglet dieselvarmer og diverse som er standard på norske biller, men det visste jeg om da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å legge deg under bilen å se det, i norge og forsåvidt andre land så sverges det til Tectyl eller lignende. Dette er da en "gummi"masse som blir sprøytet på undersiden av bil og inni hulrom. Så det er enkelt å se om noe slikt er brukt. Ellers så er det oljebehandling som og blir brukt,dette må da gjøres 2 til flere gang i året alt etter bruk og hvor mye salt det der der du kjører. Er det brukt olje så skal du kunne se eller kjenne dette på understellet da det vil bli litt fettete. Ellers så er det bare å høre med forhandler om dette er gjort på din bil. Vil uansett anbefale deg å få det gjort snarest vist det ikke er gjort. Har selv en importert sharan som ikke har vert behandlet å den ser ikke ut under nå, men er heldigvis enda mulig å berge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabrikkene bruker ikke å sprøyte slikt på, er gjerne importør eller forhandler som gjør det.

Men Høres ut som den er understelsbehandlet ja. Ja er lurt å sjekke etter skader i belegget, hadde en skade i tectylen på min andre bil som da er en 1993model. Der så tectylen bra ut men det var en bit som hadde løsnet og laget en "lomme" i tectylen, når jeg da brettet denne delen ned så fant jeg MYE rust. Så er en ide å sjekke godt under att tectylen er hel og henger på plass.  Er den løsnet noen plasser så få det kuttet bort og rengjør godt å sprøyt på ny tectyl i det området og godt utenfor. 

Men ja tectylen bruker å holde bra på personbiler, min andre bil er en jeep så den har blitt kjørt mye utafor vei så derfor det ble skade i tectylen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår