Gå til innhold

Mongolian Rally - Reservedeler/verktøy


Arnstein77

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Skal kjøre en Nissan Micra 1997mod Mk2, 1,0i, 16v fra London til Mongolia. Bilen har 173 000 km på telleren.  Det blir ikke mye plass til reservedeler og verktøy, så her trenger jeg tips.

 

  • Hvilken størrelse er det på de fleste bolter på bilen? tenker da på hvilken størrelse fastnøkler/piper som jeg trenger å ta med. 10, 13, 17, 19 mm? 
  • Hvilke slitedeler er det som ryker oftest på en Micra?
  • Er det noen motordeler som absolutt bør være med?

Hva ville du tatt med deg av reservedeler og utstyr?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med kjølevæske motorolje, girolje og bremsevæske. Sjå over bilen nøye før turen. Viss det er registerreim, sjekk den. Ta med termostat, bremseslangar, sjekk bremserøyr.

Mål og finn ut korleis tilstanden er på startar, batteri og dynamo før turen.

Korleis er tilstanden på vannpumpa, det er viktig at den har god sirkulasjon.

Sjekk at radiatoren er reine, ein reie radiator kjølar ned kjølevæska meir enn ein skiten radiator. Sjå at radiatoren og slangane er heile, det gjeld også slangane til varmeapparate.

Ta med nokre luftfiltar, det er støvete grusveie. Så luftfiltare kan gå tett.

Ta med skrujern, vannpumpetang, skiftenøkkel og eit stort og lite pipestett, 1/2 toms og 1/4 toms.

Slangeklemmar?

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ta med reservehjul, dekkslange (viss du har dekk med indreslange) og lappesakar. Det fins sykkelpumpar med ventil både for bil og sykkel, ein sånn pumpe er lurt å ha med. Viss du ikkje har ein liten kompressor. Det er store fare for punktering. Og på humpete og dårlege grusveier er det lett å slå nedi. Sjekk om det er nokre slitedelar i forstillinga og bakstillinga som må skiftes ut før langturen.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er vel ofte 12mm i stedet for 13mm hode på boltene japanerne bruker originalt, vil jeg tro. Har dog alldri skrudd Micra, så jeg skal ikke banne for mye på det. Men er det er slik på min Nissan Patrol, i hvertfall. Jeg ville tatt med meg både 12 og 13mm fastnøkkel.

 

Ellers tenker jeg at det kan være en god idé å sette inn fabrikkny dynamo, vannpumpe og eventuelt også starter før avreise hvis budsjettet tillater dette. Alle reimer og væsker bør også byttes.

 

Dynamo er jo noe som av og til ryker, selv om de burde holde fra 100-120.000km og oppover før de ryker. Tenker at det sikreste du kan gjøre, er å montere disse fabrikknye delene og kjøre typ 5-10.000km med bilen før avreise, slik at du er sikker på at det virker og du ikke har lekkasjer. Du kan i tillegg ta med deg en børstebro og/eller diodebro. Dette er deler som er veldig små og lette.

 

Hjul: Bruk stålfelger, da de tåler mer (h)juling og sprekker senere når du treffer store dumper.

 

Alle vannslanger i motorrommet bør også sees over før avreise.

 

Bensinfiltre kan være godt å få med seg "hvis" du skulle støte på bensin med dårlig kvalitet.

 

Regn med at katalysatoren tetter seg hvis du får bensin som inneholder bly (vet det fortsatt er i bruk i Sør-Amerika, jeg vet ikke noe om hvordan det er i Asia). Kan være greit å være forberedt å på å stake opp denne.

 

 

Uansett får du ha Lykke til og ha en fin tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår