jahno Skrevet Mai 17, 2014 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2014 Hei! Har en focus 2001 mod 1,6 bensin som hoppet over ved reg reim bytte? er det noen sjans for at det kan ha gått bra da motor ikke har vært startet? bare dratt rundt med hjelp av starter? er det mye jobb for å finne ut av det i så fall? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
loffus Skrevet Mai 30, 2014 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2014 motoren er nok kaputt. enten bytte den eller bytte nokre deler invendig i motorn. vil tøre å påstå at å bytte motor er de billigaste. men man kan vere svinheldige å ikke ha skada nøke. For guds skyld IKKE vri om nøkelen!!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hypnagogia Skrevet September 24, 2014 Rapporter Share Skrevet September 24, 2014 Nå hender det seg jo at du kan ha et tannhopp uten at det gir skade overhodet. Nå er det jo ikke uvanlig at det kan skje en tannforskyvning når man setter i ny regreim og at man må av for å forsøke på nytt. Det kan være seg at forskyvningen er så liten (jeg har ikke noe formening om omfang da du ikke nevner sier noe om typiske tegn på registerhavari) - klonkelyder, treg å dra rundt, lyden av ventiler som smeller på plass el. Forsøk å montere reima på nytt og et viktig tips: ALDRI, ALDRI, ALDRI bruk starter når du skal montere reim, kun håndverktøy! Da har du bedre kontroll og kan kjenne motstand eksempelvis dersom et sett ventiler møter på stempelet, da kan du i verstefall vri stempelet litt tilbake, sjekke reima og stillinger på nytt, og et annet tips her er å alltid benytte låseverktøy. I samme scenario med bruk av starter ender du opp med bøyde/knekte ventiler og det som hører til - problemet med bruk av starter overhodet ved regreimbytte er at du får null advarsler, er noe galt får du fullt skadeomfang i en og samme omdreining, starteren er sterk og vil bruke all sin kraft på å bøye og knekke alt som lager motstand. Som sagt, montere reima på nytt, dra forsiktig rundt og lytt etter ulyder. Prøv å se etter fysiske merker, sprekker, og hakk på stempelene, eller for den del knekte stempler ned i plugghølet (ja for pluggene skal du allerede ha fjernet). Får du klarrert at registerreima står rett, og du ikke har noe motstand/ulyder, synlige merker, sprekker etc så er nok alt i orden. I motsatt fall, begynner vi å snakke mer omfattende arbeid og motorbytte er en mulighet. Ved et mindre havari er det mulig å løse dette på annet vis - men skal ikke spekulere i lønnsomheten i dette uten diagnostikk. Eventuell reparasjon vil kunne kreve nye strekkbolter/toppakning etc, så kostbart blir det uansett hvordan man vrir på det. Ser nå at denne artikkelen var litt utdattert, men poster det til ettertanke :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.