Gå til innhold

Reklamasjon registerreim

Ranger emnet


brultus

Anbefalte innlegg

Hei

 

Saken er den at jeg for en måned siden kjøpte en passat 2004 kjørt 160000km der registerreimen ble skiftet på 125000km for noe over 3 år siden. Registerreima røk på 162000km. Verkstedet jeg hadde den inne på mente nesten at det så ut som den ikke var skiftet i det hele tatt, men kunne selvfølgelig ikke bekrefte dette. Det står ingenting om det i serviceheftet eller motorrommet , bare i kontrakt med forhandler. 

 

Jeg har tatt kontakt med forhandler som har fått tak i kopi av faktura som bevis på at skiftet er blitt gjort.

 

Det jeg lurer på er hvordan jeg går frem? Rettigheter?

 

Har jeg noe å stille opp med her i forhold til de jeg kjøpte bilen av evt verkstedet som utførte jobben i sin tid?

 

Takk for svar.

 

mvh Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Reklamer mot forhandler. Det er irrelevant for deg hvem som gjorde jobben, og det er ikke noe du trenger å bry deg med. Du har kjøpt en bil som gikk i stykker. I kontrakten med forhandler står det vel at reim er skiftet ? Eller at selger informerte om dette ved salget? Hvis ja på noen av de nevnte - reklamer mot selger av bilen.

 

Han har krav på å få lov til å reparere bilen. Hvis han ikke vil det - be om heving av kjøp, og retur av dine utgifter. Fortell gjerne hvordan det gikk.

 

Lykke til.

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

 

Firmaet som solgte bilen sier de har null ansvar så lenge de kan legge frem på at reg reim er skiftet slik det står i kontrakten.

 

De sier at alt som står i kontrakten er riktig (som det også er) og derfor må jeg ta det med verkstedet som gjorde jobben.

 

Sannsynligvis blir dette å gå til forbrukerrådet. Tror du jeg har sjanse der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Unnskyld meg, men *-lol =)

 

Hvis selger mener at han er hevet over kjøpsloven fordi han har en kvittering fra et verksted på at reim er skiftet, så tror jeg han har misforstått litt. Eller at han forsøker å lure deg til å tro at han kan kjøpsloven.

 

Du har kjøpt en vare av han som ikke fungerer. Du KAN reklamere mot verksted, men du KAN også reklamere mot selger. Jeg vil anbefale deg å reklamere mot selger fordi:

1. Du har en kontrakt med han.

2. Det er siste "transaksjon".

3. Bevisførselen er MYE enklere.

 

Jeg tror du har gode sjanser med denne saken. Men husk å ha ALL kommunikasjon skriftlig mellom deg og selger. Få det skriftlig at han avslår din reklamasjon, og fraskriver seg retten til avhjelp. (at han kan reparere feilen).

 

Lykke til.

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Om du fikser den selv(-på verksted for egen regning), ville jeg ikke gjort det før man får det skriftlig at selger avslår din reklamasjon, og fraskriver seg retten til avhjelp.

 

Etter det er det bare å skru. Husk å ta vare på alle kvitteringer slik at du får igjen pengene dine.

 

Tips også verkstedet som fikser dette om historien. Om de mener f.eks. at reim ikke er skiftet ut før, så få det skriftlig fra dem. Ta bilder, dokumenter mest mulig. Ta vare på gamle deler.  Og bruk det som er til fordel for deg i saken. ;-)

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Forhandler (eller verksted som gjorde jobben) må dekke alle kostnader i forbindelse med jobben - inkludert transport. Er det enkelt for deg å få bilen til verkstedet (f.eks. 5 min tauing) ville jeg nok gjort det selv som "goodwill". Men hvis det må leies inn transport, etc så ville jeg bedt verksted/selger fikse dette.

 

Det eneste du er pliktig til å gjøre er å stille bilen til disposisjon for selger slik at han kan få anledning til å reparere den. Dvs. i dette tilfellet at du tillater at DE kommer å henter den. Husk å få en avtale med dem om hvor lenge reparasjonen skal ta - SKRIFTLIG! =)

 

Lykke til

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det tar minst 20 minutter å taue bilen dit han vil ha den. Han har også muligheten til å gjøre jobben på det verkstedet det står, så hvis han ønsker noe annet må han hente selv. Dette har jeg også gitt han beskjed om.

 

Problemet er at han nok ikke skal fikse bilen, han skal ha den opp der hvor reg reima ble skiftet for inspeksjon. Sannsynligvis for å finne en måte å vri seg unna på at det er noe annet som gjorde at regreima røk som ikke har noe med jobben som ble gjort. Mistenker at han kjenner folka på det verkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår