Gå til innhold

Filterbytte 2,2 DI 4x4


zimsen

Anbefalte innlegg

Hallo ,
Jeg har nettopp kjøpt en 2003 mod 2,2 DI 4x4 og har tenkt å bytte olje og filter. Tok en kjapp titt i boka for å finne ut hvor filteret var.
Der sto det : for disel biler kontakt Nissan verksted for bytte av oljefilter , eventuelt se verkstedhåndbok! Vel denne har jeg ikke , og er det virkelig så mye greier for å bytte ett oljefilter på disse bilene ? Ser at noen modeller har spin on filter og andre innsatsfilter. Og her er spørsmålet , jeg regner med at jeg har lokalisert filterhuset? (se bilde) og jeg antar at det skal være innsatsfilter
av feks denne typen ? http://www.skruvat.no/Oljefilter-P37964.aspx

og at dette er filterhuset ? : https://www.dropbox.com/s/xj9clmfzmpzuyl2/IMAG0526.jpg

og er det noen forhåndregler man må ta før man skrur dette i fra hverandre , siden dette ikke sto omtalt i håndboken ?

Tusen takk for hjelp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Hei! Det er mulig du har fått svar, siden tråden er såpass gammel. Jeg ble akkurat medlem her.

 

Hvis du har tidlig 2003 modell har du innsatsfilter (som meg), hvis du har sen 2003 modell har du vanlig byttefilter som på de fleste andre biler. Innsatsfilter er en grisejobb i forhold til byttefilter, så ha på deg hansker :)

 

Regner med at du har ny olje (skal være 5,1 liter) og pakning til tappeplugg.

 

Kjøp innsatsfilter på f eks bildeler.no (skal følge med o-ring som skal på filterhuset)

 

Tapp oljen via tappepluggen i bunnen av bunnpanna, 14mm pipe eller nøkkel. Skru i pluggen igjen med ny pakning.

 

Bruk en 17 tommers pipe og skru forsiktig huset noen runder. Olje vil renne ut, så ha noe under til å samle opp oljen. Det er et merke som det står "drain" på, dette skal peke mot streken (mot høyre side av bilen). La oljen renne til det er tomt.

 

Skru filterhuset helt ut med handa, pass på å holde det rett så ikke olje renner ut.

 

Ta ut innsatsfilteret og få med deg den svarte plastdelen i bunnen. Hell ut resten av olja i huset og rengjør skikkelig med f eks bremserengjøring. Mye skitt i bunnen av huset! fjern den gamle o-ringen. Ha på den nye O-ringen, pass på at det ikke er noe dritt igjen på filterhuset der du har på ringen, da blir det lekkasje fort.

 

Rengjør plastdelen, denne passer i hullet i topp eller bunn av det nye filteret. Sett det nye filteret med plastdelen ned oppi filterhuset (det skal klikke på plass)

 

Skru huset med filteret på motoren igjen. Skal ikke være veldig hardt strammet, men til at du kjenner at det "sitter"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår