Gå til innhold

Tips til feilsøking på QG16DE-motor


OleKrA91

Anbefalte innlegg

Hei alle Nissan folk der ute!

Jeg var inne for litt siden på Nissanforhandleren her i Bodø for litt siden og fikk feilsøkt på bilen, noe som viste seg å kom til å bli ganske kjedelig for meg :(

Jeg har en P11-144 2001 mod med QG16DE motor som er gått rett under 180k

Så var det til problemet, bilen lugger og har begrenset motorkraft, så skal jeg litt tilbake i tid til da jeg nettopp kjøpte bilen, da var den gått 140k å det første problemet kom.

Bilen hadde akkurat samme "symptomer" som nå og da var det lambdasonder og luftmengdemåleren som var gåent, og nå er den HELT lik men de sier det er registeret...etter som jeg vet så er det kjede og ikke reim, og skal ikke ett kjede holde motorens levetid ut? og om man er så heldig at de går til 400k så skal det åpnes å sjekkes hvordan standen er i registeret under 400k service?

 

Så om dere er enig med "Imaas Bil" her da på at det kan være registeret, hva tror dere må byttes? eller vet dere kanskje hva som må byttes? :) og hvor vanskelig er det å bytte? har jo en god porsjon erfaring med bilskruing :)

I used to be an adventurer like you, then I took an arrow in the knee...

Nissan Primera P11-144 2001 1,6L

Nissan Primera P11 1998 2,0 SRI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skiftet kjede på en QG15. Min lugget og null motorkraft. I forkant var det skifting av både lamda og coiler og mye fundering før jeg fant ut at regkjeden måtte skiftes. Fant det ganske greit med å ta av toppdekselet. Der kom jeg til kjedestrammeren. Hvis den er over 10-12 mm ute så er det tid for kjedeskifte - som vistnok er et kjent problem på disse motorene. Jeg har aldri gjort det før. Men fikk det til. Bilen er som ny nå.

 

Har du ingen feilkoder? Motorlampen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda har motorlampe men de babbla noe om ledningsbrudd/vakkel på den bare...så er ærlig talt usikker der

Men trenger jeg bare bytte kjedet da? ikke strammer eller noe av det andre? :)

I used to be an adventurer like you, then I took an arrow in the knee...

Nissan Primera P11-144 2001 1,6L

Nissan Primera P11 1998 2,0 SRI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda har motorlampe men de babbla noe om ledningsbrudd/vakkel på den bare...så er ærlig talt usikker der

Men trenger jeg bare bytte kjedet da? ikke strammer eller noe av det andre? :)

 

 

Joda, du må nok skifte hele ruklet. Både strammere og glidere. Men først bør du vel sjekke om kjeden virkelig er strekt. Av med toppdekselet og sjekk strammeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår