joltus Skrevet November 7, 2012 Rapporter Share Skrevet November 7, 2012 Hei Min Mondeo 2013 modell har ACC. Når denne å bremse litt hardt så kommer det noen av og til heftige dunkelyder (minner litt om når ABS slår inn på glatta) skjer ikke når den kun bruker motorbremsen. Men med en gang den bremser så kommer det. Styrken er avhengig av hvor kraftig den bremser..... Det er helt uavhengig av om det er glatt. Skjer når bremsene kobler inn. Verkstedet og ford sier at det er ABS som "jobber" men klarer ikke helt å svelge denne. Hørte ingen sånne lyder når eg prøvde systemet på en S-MAX i sommer. Vet ikke om det har sammenheng, men de måtte bytte hvertfall en bremseskive allerede etter 1000km grunnet vibrasjoner ved bremsing. Så kanskje det har noe med dette gjøre? Men hovedspørsmålet: Er det noen av dere som har ACC som kan bekrefte eller avkrefte om det skal komme en sånn lyd når ACC bremser? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joltus Skrevet November 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Svaret fra Ford sin "ekspert" «Når bilen bruker ACC og må bremse ned for biler foran, betyr det at bremsepedalen ikke brukes av føreren. Det som da skaper et bremsetrykk er ABS/ ESP styreenheten. Denne har en pumpe som vil lage noe lyd. Det er selvfølgelig vanskelig for oss og si hvilken lyd dette dreier seg om. Bremsing ved bruk av ACC sliter ikke noe mer på klosser og skiver enn en tilsvarende oppbremsing ved bruk av bremsepedal.» Greit nok at den skal bruke ABS pumpen. Men hvorfor skal den lage dunkelyd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet November 8, 2012 Rapporter Share Skrevet November 8, 2012 Kom deg til verksted og be de prøvekjøre. Det er ikke normalt Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joltus Skrevet November 20, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 20, 2012 Skriver da at eg har vært på verksted og både de og ford norge sier at det skal være slik. Har du ACC siden du sier det ikke er normalt? Er det ikke lyd på din? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flatpedal Skrevet November 20, 2012 Rapporter Share Skrevet November 20, 2012 Det er nok normalt helt du skal levere inn bilen som inbytte. Da er det plutselig en feil, så de slår av en masse $$$ i innbytteprisen. Siter Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joltus Skrevet Desember 7, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2012 Høres bra ut :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joltus Skrevet Desember 7, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 7, 2012 Det er hvertfall identisk med ABS lyden, så eg har igrunn slått meg litt til ro med det, etter å ha kjørt litt på vinterføre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg