Gå til innhold

hva vil være best av full effekt på 1x12" eller halv effekt på 2x12"

Ranger emnet


Marcus Bøen

Anbefalte innlegg

hei :)

har 2 12" pioneer champion pro. med en forsterker (ukjent merke) på 1250 watt i 1ohm. har ikke råd til en større forsterker ennå, så derfor lurer jeg på om hva som vil være best av full effekt på et element, eller halv effekt på begge?

 

og nå er det to utganger fra suben, så er de paralellkobla. så hvordan kobler jeg da 1ohm på kun en utgang (om det går?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ bruke begge spolene på et element, så hvis de er 4ohm hver, så kan du kun koble i 2ohm. Du skriver ukjent merke om forsterkeren din, så hvordan vet du at den leverer 1250w rms?? Er vel heller tvilsomt det da. Det blir derfor like mye effekt til hvert element hvis du bruker begge, som du vil få ved å bare bruke ett element, så da bruker du selvsagt begge... Bare bruk ørene når du har en "svak" forsterker, slik at du ikke ødelegger subene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at du må bruke begge spolene på begge subene.

Da blir det slik. Det ene bildet viser alt direkte fra subene, og det andre viser hvordan det burde være hvis kassa har tilkoblingsterminaler. Poenget er at hver sub har 2stk + og 2stk -, så du skal totalt ha 4stk av hver ut fra begge subene.

post-11540-13804854489135_thumb.jpg

 

På dine tegninger så er det ingen forskjell på koblingene, begge viser at du har pluss fra forsterker til pluss på sub, og samme med minus, men du har det bare inn til en spole på hver sub ;)

post-11540-13804854489029_thumb.jpg

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jo tilkoblingsterminaler eller hva du kaller det. 1stk minus og pluss på hvert element.

 

så da er jo tegning nr 2 som jeg lagde og nr 2 som du lagde like :P

 

men spørsmålet nå, hvor mange ohm er det jeg har nå da som jeg har det kobla som tegning nr1?

 

og pluss(forsterker) til pluss(sub) og minus til minus på hver utgang, blir ikke det 4 ohm da? (forstod det sånn av en jeg snakka med for et par dager siden)

 

og han forklarte meg at jeg måtte koble det slik som på bilde nr1 som jeg tegna for å få 1ohm, men stemmer ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var visst ikke så lett dette... Fra forsterkeren og til terminalene på kassa, så trenger du kun 1 pluss og 1 minus til hver terminal, det er koblingen inn på selve suben som er viktig her. På dine tegninger så har du pluss til pluss på begge terminaler på begge tegningene, bare på to forskjellige måter hvis du skjønner, koblingene på dine tegninger frem til terminalene er derfor helt like, bare motsatt på en måte.

 

Hvis du ser på min tegning nr2, så ser du hvordan det skal kobles INNI kassa for å få 2ohm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei :)

 

men nå er det et lite problem. det skurrer i høytalerene når bassen slår inn. høyttalerene er kobla rett på spilleren, så kan ikke ha noe med innstillingene på forsterkeren å gjøre. og innstillingene på spilleren er og bra :)

 

men kan det være fordi forsterkeren trekker for mye strøm, så kutter høyttalerene og da kommer skurre lyden?

 

har kun 1 batteri, og ingen kondensator. (bilde på skjermen på spilleren skurra også, det har det aldri gjort før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må oppgradere kablene mellom dynamo og batteri (pluss), mellom batteri og karosseri (jord), og kabelen mellom motor og karosseri (jord).

En kondensator er bare tull å koble til ;)

 

kjukkere kabler da?

og det vil hjelpe så den får nok strøm? og noen mening om det kan være strømmen som er problemet med at høytalerene skurrer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår