Thomass91 Skrevet Juli 17, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2012 Hei! Var å hentet ny bil for noen dager siden, en audi a4 1,9 tdi 2002 mod. Da vi hadde kjørt 100 mil, på vei nedover en fjellovergang gikk turtallet opp i maks. Turtallet holdt seg der i ca 5-10 sek før det gikk normalt igjen. Vi var midt inne i en tunnel og fikk kjørt bilen ut på normal måte. Like før vi skulle stoppe den skjedde det samme igjen, denne gangen også gikk bilen normalt etterpå. Vi så at vi hadde røyklagt flere km. Det rant også mye olje fra bilen. Har noen opplev det samme? Er det turbohavari? Er motoren havarert, klarte og stoppe den på normal måte!? Håper på mange gode svar! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BaardI Skrevet Juli 17, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2012 Trur nok det lureste du kan gjøre er å ta en diagnose. Her kan det være flere problemer som "jobber sammen". Siter /// BIS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 17, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2012 Dette kan vel høres ut som turbotrøbbel ja. Ikke start bilen igjen og få den på verksted, gikk den fint og uten ulyder ved stopping er det tor sjanser for at dette har gått helt fint foruten en turbo. Skal du sjekke noe selv, så start med å demontere inntaket på turbo, og se om det er mye oljesøl der, og kjenn på slakken i akslingen. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomass91 Skrevet Juli 17, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2012 Vi stoppet den og fikk den på kranbil! Har vært og etterfylt olje for så å starte den i dag, da på verksted. Den startet på første og gikk fint på forskeligg turtall. Det kom enorme mengder røyk ut eksosen på den, hvit røyk. Det har sikkert sin naturlige forklaring i at det er kommet olje inn i systemet. De skal ha den inn for så å koble den på data i morgen. For meg så det ut som oljesølet hadde kommet fra venstresiden i motorrommet, litt merkelig da turboen ligger på høyre. Returen på turboen kommer kanskje på venstresiden?! Jeg håper bare at det er turboen som har røket og ikke noe mere. Takk for svar så langt! :) Er det flere som har noe å komme med? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Juli 17, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2012 turbo som har gått. Ikke uvanlig.. Mange ødelegger også hele motoren sin samtidig. Da motoren går på fullt turtall til den er oljetom. Får håpe du ikke har fått trøbbel med dette. Du må ha av intercooler, alle rør osv. Vaske rent før du starter opp igjen. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomass91 Skrevet Juli 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2012 Ja verkstedet har konstatert at turboen er gåen. Men de vet ikke om noe mer er gåent før de har byttet turboen for å se hvordan motoren går. Men bilen starter så motoren er forhåpentligvis god enda. De hadde den på pcen og leste av feilkodene. Da fikk de bare opp at det var problemer med luftmengdemåleren. Men dette kunne igjen ha noe med turbohavariet å gjøre. Synes dere denne konklusjonen høres fornuftig ut? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Juli 18, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2012 ja. det hørtes ikke dumt ut. Regner med at verkstedet gjør rent alt av rør og intercooler.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 18, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2012 Går motoren fint og ikke har overruset seg, så er det etter min vurdering mikroskopiske sjanser for at noen motorskade utover oljesøl har skjedd. Feilkode på LMM er nok normalt, det er både "vanlig" at denne ryker og den gir ett usannsynlig signal om motor ruser seg opp og turboen lader uten at hjernen skjønner hvorfor/ikke gir diesel. Hadde den ruset seg opp villt som kjetilr nevner, da hadde det vært fare for både råder/stempel, registerhavari, ventilras/topphavari og ikke minst en lagerslitasje og til slutt konsekvensene av en motor uten olje i relativt stor belastning. Har den holdt seg innenfor normalt turtall, uten store ulyder, og stoppet på nøkkel hadde illefall jeg skiftet turboen med god samvittighet. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomass91 Skrevet Juli 20, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2012 Takk for mange gode og fornuftige svar! Ny turbo er bestilt og blir montert på onsdag. Da får vi svar på om det bare er turboen. Krysserfingrene for at det ikke er noe mer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.