Gå til innhold

Delefilter problemer.

Ranger emnet


JungHanz

Anbefalte innlegg

Hei

Har en forsterker der delefilteret ikke er helt 100%. Så dermed lurte jeg på hva jeg bør gjøre.

Det er en 4kanals forsterker Pioneer GM-X serien, har brokoblet den til 2 kanaler, men jeg bruker bare den ene ettersom jeg bruker forsterkeren til å drive sub'n min.

På cdspilleren er det 1par linjeutganger left og right. Er det no mulighet til å få brukt et delefilter eller noe så jeg kan få både left og right, til et enkelt signal som jeg kjører til forsterkeren ?

Eller må jeg bruke en cdspiller som har sub utgang ? For det er vel bare en linjeutgang.

Er litt dårlig til å forklare, men håper dere forstår problemet mitt.

x-97 Audi A6 2,5 TDI quattro

x-86 Audi 80 quattro

x-89 Audi 90 2,3 20v quattro

x-85 Audi 80 GTE quattro "kamelon lakkert"

x-90 Passat GT G60 Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje mulig å bruke et slikt Y-ledd ... skal ikke si noe sikkert

 

men hvorfor skal du ha det på en enkelt da, fikser ikke forsterkeren at du har både høyre og venstre inn når du brokobler den???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg brokobler den har jeg får jeg to kanaler right og left. Og jeg bruker bare en av dem "right, ettersom jeg bruker kun en sub.

Og dermed, om jeg kobler til to signaler så vil jeg kun få brukt et av dem, den som går inn på right, om du forstår hva jeg mener.

x-97 Audi A6 2,5 TDI quattro

x-86 Audi 80 quattro

x-89 Audi 90 2,3 20v quattro

x-85 Audi 80 GTE quattro "kamelon lakkert"

x-90 Passat GT G60 Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by JungHanz

Når jeg brokobler den har jeg får jeg to kanaler right og left. Og jeg bruker bare en av dem "right, ettersom jeg bruker kun en sub.

Og dermed, om jeg kobler til to signaler så vil jeg kun få brukt et av dem, den som går inn på right, om du forstår hva jeg mener.

 

Men da kan du jo brokoble, slik at du får 3 kanaler.

 

 

for eks: 4 X 100W = 2 X 200W eller 2 X 100W og 1 X 200W

 

Da får du samme effekt til sub, og kan kjøre front eller midbass på de andre kanala.

 

da kobler du altså inn alle signal ingangene, event bruke Y ledd, om CD spilleren skulle gå tom for utganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får kun valgt mellom 4 0g 2 kanaler, ikke 3. Og trenger heller ikke å bruke denne forsterkeren til frontsettet mitt. Skal kun bruke denne forsterkeren til sub'n min.

x-97 Audi A6 2,5 TDI quattro

x-86 Audi 80 quattro

x-89 Audi 90 2,3 20v quattro

x-85 Audi 80 GTE quattro "kamelon lakkert"

x-90 Passat GT G60 Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by JungHanz

Jeg får kun valgt mellom 4 0g 2 kanaler, ikke 3. Og trenger heller ikke å bruke denne forsterkeren til frontsettet mitt. Skal kun bruke denne forsterkeren til sub'n min.

 

 

jeg trudde alle 4 kanals, hadde 2 stk X over brytere.

 

men går ikke det så gir jeg meg på det.

da kan du sikkert ikke bruke forsterkerens delefilter heller, så da må du kjøre den på full signal, og bruke en 6,8mH spole, om bass er 4 ohm.

 

Vet ikke hvordan du skal få kobla signal kabla da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal jeg få kjørt den på fullt signal, når jeg kun bruker en av de to kanalene. Selv om jeg bruker et passivt delefilter med spole osv. Vill jeg bare få bass fra enten right kanalen eller left kanalen.

x-97 Audi A6 2,5 TDI quattro

x-86 Audi 80 quattro

x-89 Audi 90 2,3 20v quattro

x-85 Audi 80 GTE quattro "kamelon lakkert"

x-90 Passat GT G60 Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by JungHanz

Men hvordan skal jeg få kjørt den på fullt signal, når jeg kun bruker en av de to kanalene. Selv om jeg bruker et passivt delefilter med spole osv. Vill jeg bare få bass fra enten right kanalen eller left kanalen.

 

 

Spole kobles på høyttaler kabel.

og signal kabelen må kobles på den kanalen du ønsker å bruke, eks høyre kanal.

 

 

Men da får du kun bass, som blir levert fra spilleren til høyre kanal.

Om du kan bruke ett Y ledd, for å samle høyre og venstre kanal vet jeg ikke om går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte også på å bruke en y-kabel. Men det tror jeg ærlig ikke blir bra. For kanalene er jo ikke 100% synkronisert. Så da vill man nok få ufin lyd vill jeg tro. Men skal få kjøpe et delefilter nå som skal kunne sammle signalene til et signal..... så får håpe det går. Eller så må jeg ha en annen forsterker.

x-97 Audi A6 2,5 TDI quattro

x-86 Audi 80 quattro

x-89 Audi 90 2,3 20v quattro

x-85 Audi 80 GTE quattro "kamelon lakkert"

x-90 Passat GT G60 Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by JungHanz

Tenkte også på å bruke en y-kabel. Men det tror jeg ærlig ikke blir bra. For kanalene er jo ikke 100% synkronisert. Så da vill man nok få ufin lyd vill jeg tro. Men skal få kjøpe et delefilter nå som skal kunne sammle signalene til et signal..... så får håpe det går. Eller så må jeg ha en annen forsterker.

 

 

Ahhh. du tenker på ett slikt USA kobling filter. men du dropper bare å koble på mer en kun bass.

 

Vær ops på varme gang, siden dette kan bli litt tøff kobling på en allerede brokobblet forsterker, som du igjen brokobbler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by JungHanz

USA kobling filter ?

 

BI2790

Delefilter sub bil, TRI-100

Delefilter TRI-100 med inngang for 2 kanaler (stereo) og 2 utganger for sidesystem og 1 utgang for senterbass. Senterbassen blir koblet etter prinsippet "amerikansk brokobling" også kalt 3 mode. Forsterkeren må derfor kunne tåle denne brokoblingen for at senterkanalen skal virke. DETTE ER VIKTIG OG MÅ SJEKKES, DA FORSTERKEREN ELLERS KAN TA SKADE. Sidesystemene kan nivåjusteres. Det er mulig å dempe 0, 3 eller 6 dB. NOK 348.00

(Pris eks. mva NOK 280.65)

 

 

Hos Eltek. http://www.dynabel.no

 

 

en behøver jo ikke koble til annet en sub, der den skal, og latt de andre stå åpne.

 

 

Men hadde kanskje vært bedre å kjøpt en bedre forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår