DanFekar Skrevet Januar 3, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2012 Hei! Har en mopedbil med en 520ccm Yanmar diesel som brukes utelukkende til småkjøring. Batteriet som står i er et sølv-kalsiumbatteri fra Biltema på 62Ah (3 år gammelt, og har aldri vært kjørt helt tomt), men dynamoen i bilen er bare 40A. Jeg har svært begrensede kunnskaper om slikt, men er det sånn at dynamoen da aldri vil klare å lade batteriet helt opp? Når det er kuldgrader så pisker jeg kupèvarmeren (Eberspächer dieselvarmer) en halvtimes tid om morgenen for å få frostfrie ruter. Denne har litt startproblemer når det er lenge siden jeg har ladet batteriet, og jeg regner med at småkjøringen er synderen. Når jeg derimot lader batteriet helt opp med en smartlader (også fra Biltema) så funker alt som gull den neste uken. Tenkte jeg skulle fastmontere en vedlikholdslader sånn at jeg slipper å grave frem batteriet fra motorrommet hver gang jeg skal lade. Derfor lurer jeg på om noen har gode tips til en slik lader som kunne passe mitt bruk? Ser for meg at jeg må strekke kabler og montere et støpsel på et lett tilgjengelig sted på bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Januar 3, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2012 Ctek har bra vedlikeholdsladere. Clas Ohlson har disse. (sikkert andre og) Min kom med ein ledning som du kan feste på batteriet. So plugger du laderen til den pluggen når det skal lades. Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg