Gå til innhold

Heftelse større enn salgssum? Høh?

Ranger emnet


petmyh

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal kjøpe meg en VW Caddy til uka, men bilen har en heftelse på seg.

Heftelsen sier en salgspant på bilen (salgssum 75000,-) på 114200,-. Noe som er betydelig mer enn bilens salgsverdi? Er dette den opprinnelige lånesummen som nåværende eieren av bilen lånte dengang han kjøpte den, og at det som nå gjenstår av heftelsen er mindre?

 

Og hvordan kan jeg sikre meg at kjøperen sletter denne heftelsen? For jeg kommer til å gjennomføre betalingen via bankremisse og på en søndag, så banken vil være stengt og vi har ikke mulighet til å møte opp samtidig...

 

Takker for svar på forhånd!

 

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har kjøpt flere biler med heftelser før og det er rett som du sier at summen som står oppført i brønnøysundregisteret er fra når vedkommende lånte med pant i bilen den gang. Summen er sikkert noe helt annet nå og det er viktig at du finner ut av hva det er. Er ingen garanti for at kjøper klarer og slette heftelsen før du betaler. Måten du gjør det på er og finne ut akkurat hvilke sum det står den dagen du skal betale (grunnet løpende renter) så betaler du direkte til bank og gir selger mellomlegget mellom lån/salgspris (hvis det blir noe)

 

Siden du ikke klarer og møte i bank kan du gjøre som jeg gjorde når jeg kjøpte min forrige motorsykkel. Dra til selger, ta med deg bankbrikken og logg deg inn i nettbank hos han. Vis vedkommende at du overfører x antall kroner for og løse lån og evt x antall kroner som du skylder han. Done deal!

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår