Gå til innhold

div. trøbbel med 98' Lancer GLi 1.6 16v 4x4.


PerryZaphire

Anbefalte innlegg

Lancern vår har vært en praktbil i mange år! (188000km)

Men nå det siste året har det begynt å skje ting.

Fikk først masse ulyder i forstillinga. Jeg byttet ytrestyreledd, opphengskuler og stabstagforinger. Det ble litt bedre men det klakker fortsatt ett eller annet sted der... hva kan det være?

 

Så er det fordeler lokket... veldig slitt.. og så viser det seg at det er 3 typer fordelere til denna motoren. Den jeg har er det seff ingen som har på lager og må bestilles.. så venter på det. 10 dagers venting ca her i byen. Den lugger endel under kjøring og jeg håper det bare er fordelern.. Det var litt før og så ble det gradvis verre.

 

Største problemet er kjølevannet. Varmen ble av og til borte i kupeen når bilen stod stille. Kunne komme tilbake under kjøring. Så ble det verre. Varmen forble borte selv under kjøring og tempmåler i bilden går bananas.. den kan være på normal driftstemp og så plutselig fykern opp i rødt. Sjekka kjøleveska og den er nesten tom den påfyllingstanken. Så jeg fyller på til maks merket og kjører en tur og joda varmen funker litt bedre men ikke hele tiden nå heller.

 

Kjenner på slangene så er slangen fra bunnen av radiator og inn til motor (vannpumpe?) kald og den fra motor og inn på toppen av radiatoren glovarm.. samtidig så kjenner jeg at det er vann i den nederste men ikke den øverste... noen tanker om hva dette er??

 

Setter veldig pris på hjelp. Kjenner ikke så mange bilfolk i porsgrunn siden jeg er ganske fersk her så det er ikke så lett å få hjelp.:assman

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har værtfall såvidt det er sirkulasjon i kjølesystemet ditt.

Det kan være en termostat som har låst seg i en veeeldig liten åpningsposisjon eller en vannpumpe som såvidt det er litt liv igjen.

Fungerer radiator vifta ?

 

Hvordan ser foringene forran ut ?

Vet ikke om disse lager så mye lyd når de er slitt, kan ikke huske mine laga no særlig lyd når de var helt gående.

VW Corrado G60 - Langtids prosjekt

Mitsubishi Lancer glxi -Bruksbil som får kjærlighet

I´m BANKRUPT - A G60 owner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er termostaten og vannpumpa på denne?

Radiatorvifta funker... den går ofte og noen ganger før tempen er mere enn normal driftstemp.

 

Hm.. De ser ok ut :)

Jeg har prøvd å finne ut om det er flere "problem" områder enn yttrestyreledd og opphengskuler+stabstagforingene men ikke funnet noe enda. Noen mente kanskje de "indre" stabstagforingene kan være en ting men bankinga er bevisst på høyre side f.eks.

Noen

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den fusker bare ved varm motor, så tviler jeg på at det er dette, men det koste så utrolig lite og sjekke;

Dra opp plugghettene og se om disse er tørre

Har desverre ikke noen fler tips til banke/knake låta de. Et forsøk verd kan være og smøre foringer med smørespray og se om lyden blir borte. Så utelokker du værtfall foringer.. Multispray (2000 den heter ??) fra wurth f.eks

VW Corrado G60 - Langtids prosjekt

Mitsubishi Lancer glxi -Bruksbil som får kjærlighet

I´m BANKRUPT - A G60 owner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Den begynte å fuske ved oppstart og nå... men jeg bytta rotor og fordelerlokk og det ble bedre.. men den fusker nå og da.

Bytta termostat til ingen nytte for den gamle funket, prøvde radiator rens og det hjalp ikke så nå har jeg kjøpt reg.reim, spennrulle og vannpumpe og skal bytte det. Noe spesiellt verktøy som kan være greit å ha ? Aldri byttet på disse før :)

OBS Japsedeler.no er überbillig på mitsu deler :D

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har nå bytta regreim, strammehjul og vannpumpe (bilen har gått 188kkm) og til min store skuffelse så var alt dette nesten som nytt fra før av... regner med at det ble bytta i 08 da bilen var 10 år gammel. Men men nå er det gjort og jeg har en intevall å gå etter ;) Delene kosta rett under 2000kr hos japsedeler.no

 

Etter litt jobbing så viser det seg at pga utett radiatorlokk så vil ikke trykket bygge seg opp nok til at jeg får skikkelig varm luft i kupeen.

Så skal se om jeg får kjøpt nytt. Radiatoren damper og litt ifra bunnen når den står lenge på tomgang noe som kan tyde på at det er en lekkasje. Prøver bars'n leaks eventuelt. Hvis ikke så må jeg finne ny raddis :)

 

Fuskinga var 2 plugger som var råttne etter at den ble kjørt for lenge med dårlig rotor/fordelerlokk :)

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår