Gå til innhold

W123 300D - problemer med å stoppe motor


Turbobenni

Anbefalte innlegg

dieselbilene til mercedes er laget på den fantastiske måten at motoren stoppes med vakum. samme med sentrallås systemet. om du har en vakumlekasje vil ikke bilen klare å stoppe. i motor rommet kan du gjøre dette mekanisk ved å trykke på en arm som det skal stå stopp på som ligger oppå topplokkdeslet ved "gasspjel" overføringa. Gå over vakumslangene rundt om i bilen og sjekk etter brudd eller morkne gummioverføringer. Har samme problem med min 300 tdt som jeg skal sjekke ut nå fortløpende. Et tips er å ta en vakumslange og prøve å blåse trykk og høre om du hører om det lekker noe sted. Prøv litt forskjellige steder på bilen. Verdt forsøket. Svake steder er gjerne i dører, motorrom og bakluke. Har noen fler tips å komme med så lytter jeg gjerne ! =)

Golf 2 91 mod sommerbilen (G60 konvertering på gang)

Mercedes 123 300 TDT Prosjekt-bruksbil http://www.bilforumet.no/bilmerker/mercedes-benz/e-klasse-w123-w124-w210-w211-w212/283271-min-mercedes-300-tdt.html

x anntal golf 2'ere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel også være defekt bakstykke på tenningslåsen, mener det går vakuum inn her også.

 

mye mulig da tenningsåsen min er hadebra...

edit: hvor enkelt er det å bytte tenningslås på disse bilene? og er det er vel forskjell på tenningslås på diesell enn vanlig bensin? eget hakk for gløding osv..

Golf 2 91 mod sommerbilen (G60 konvertering på gang)

Mercedes 123 300 TDT Prosjekt-bruksbil http://www.bilforumet.no/bilmerker/mercedes-benz/e-klasse-w123-w124-w210-w211-w212/283271-min-mercedes-300-tdt.html

x anntal golf 2'ere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dieseltenningslåsen har noe vakuum-greier som du ikke finner på bensinvarianten, så det må nok stemme. Tror ikke det er så vanskelig å bytte tenningslås på disse, skaff deg en haynes-bok så fikser du det :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det er mest sansynlig feil med en vakumkrets som skal stenge av diseltilførselen. Ser du over diselpumpa ser du en arm. Dersom denne armen peker opp etter at du har slått av tenninga, press ned ned. Dette skal gå ganske lett. Jeg har byttet styringen på min bil. Litt plunder, men det gikk ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår