Gå til innhold

Lurt å kjøpe en Audi A4 som har gått 273 000 km?

Ranger emnet


bolsn

Anbefalte innlegg

Lurer på å kjøpe en a4 V6'er 2.6 L.. Går nok veldig bra de bilene der, men er usikker på om det kommer til å bli ett helvettes arbeid med å holde den ved like pga km standen? noen som har greie på dette mer enn meg?

 

PS! Bilen ble godkjent for 2 mnd siden..

 

Hva er vanlige slitedeler for denne bilen på denne kilometerstanden?

 

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner ikke til disse motorene i det hele tatt men ta en titt her så står det jo litt hva man burde se etter. Du må jo selvfølgelig også prøvekjøre og da får du jo en viss følelse av hvordan ting står til. Selvfølgelig fordel at den nettopp er godkjent så slipper du å styre med dette, men husk bare på at en eu-kontroll/pkk forteller om bilens stand der og da, ikke om hvordan den er i morgen.

 

har selv a4, men med 1.8l den har ruslet 293,4,5,6,7, eller noe der omkring;P husker ikke i farten og fungerer fin fint den, har jo bytta litt deler de 3 åreen jeg har hatt den da, men ikke noe særlig ut over vanlige slitedeler. bensinpumpa tok vel kveld rundt 270k og orginal høytalre tok kveld/ble sprengt litt før dette:P

 

og er jo ikke direkte noe mer vedlikehold på en bil som har gått 100k, 200k eller 200k gitt at den har fulgt servicer/blitt passer på av tidligere eiere og har fått bytter slitedeler underveis.

kjøper du ny bil så holder jo alle delene i x-antall km før man må begynne å bytte/ting går i stykker. etter hvert vil man jo ha byttet alt som heter slitedeler og bilen kan egentlig anses som ny hva angår slitedeler, eller NEI, det kan den ikke, for man bytter jo ikke alt sammtidig, man bytter jo etterhvert som behovet melder seg og ettersom noen deler holder lengere enn andre så må man rett og slett bare se på hva som er blitt byttet når det ble bytter og dermed finne ut av hva man må forvente å bytte i nær fremtid/etterhvert og slik gjøre seg opp en formening om hva den vil koste på sikt. Motor/girkassehavari er jo vanskelig å forutse, men om bilen har fått ny olje og filtre etc. med jevne mellomrom og går pent når man prøvekjører samt girkasse virker fin så burde man jo ungå dette, men 100% sikker kan man jo aldri få blitt.

 

Hvis man skrur selv så koster det jo ikke all verden å bytte verken bremser, støtdempere/fjærer eller bærearmer som disse bilene er veldig gald i. Men om du må på verksted for hver minste lille ting så blir slike ting fort dyrt.

 

konklusjonen her blir vel det at brukt bil er og blir brukt bil og det er vanskelig å forutse kostnader med tanke på reprasjoner/hva som vil gå i stykker, men om eier har dokumentasjon på deler som er blitt bytter/ting som er gjort i nær fortid kan man jo eliminere dette fra listen over ting man må forvente å skifte. Forvent å måtte skifte "ALT" som ikke er skiftet og er jo selvfølgelig forskjell på hvor lenge forskjellige ting holder. måtte bytte ene drivknuta etter ca 80k andre holder fint enda nærmer seg vel 100k tror jeg.

 

så se an bil og eier se på dokumentasjon prøvekjør, kikk på alt og ingen ting og gjør deg opp en mening;) km-standen hadde jeg ikke fryktet om alt ellers er på stell;)

Endret av - Pal -

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

 

skal kjøre nedover å prøvekjøre denne bilen og se på standen til bilen..

 

men jeg tenkte når jeg skal få solgt denne bilen en gang i fremtiden også, da vil det nok være en annen sak. når bilen har vippet over 300 000km, da ser jeg for meg at prisen kommer til å styrte ned og interessen er heller liten når folk leser km standen.

 

men selvsagt, det er jo standen i seg selv som har noe å si, og skifting av deler osv, men folk blir litt skeptiske når en bil har rullet over 300k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo ett godt poeng, så kommer jo litt an på hvor lenge du tenker å ha den da og hvor mange km du selv kjører i året. Hvis du ser på andre a4-er på nette så vil du jo se det at det er flere som kommer til å passere 300k de neste åra. Ville vel egentlig vært mer skeptisk om den bare hadde rullet rundt 100k. A4 var jo den gang den kom, som nå en familiebil og ikke uvanelig med 15-20k i året da så kan du jo regne selv;)

Endret av - Pal -

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår