Gå til innhold

Drivknute

Ranger emnet


Avensis03

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal til med å skifte drivknuter på bilen min. Er en 94modell corolla combi sedan. Må skifte på begge sider foran. Er dette noe stor operasjon? Hvor lang tid tar det ca...

 

Skal også til med å skifte bremsesko og tromler på begge sider bak. Kjøpte bremsesko på biltema. Drivknutene skulle de ha 6500 per stk på jæger. Men bilxtra skulle ha 1530kr per stk. Og de fører bare orginaldeler. Sparte meg 10 000kr for samme delene, bare for å gå til en butikk istedet til en forhandler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og anbefalingen min er og dra på huggeriet og få en komplett driv aksel brukt så sparer du deg for masse arbe itilegg til at du sparer enda mer penger ( kjøp klips til mansjetten og ta av klipset inne ved kasse på nasjetten og bytt den der . da slipper du og fylle gir olje også . :)

det vil ta ca 15min pr side :) når du gjør det på denne måten .

Ford 17m vare bil 1970mod Moonshine express
Honda del sol 1993 mod
Toyota corolla e10
Toyota corolla ae92 2dørs cupe
Subaru Forester 98mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja hvis du tar ut den siste delen fra kassa må du det .

 

det sitter et klips på den innerste gummi mansjetten. ta av denne og da kan du ta ut akslinga når du har løsna bolten på drivakslinga vae spindelen og løsna bære kula fra bære brua :)

Ford 17m vare bil 1970mod Moonshine express
Honda del sol 1993 mod
Toyota corolla e10
Toyota corolla ae92 2dørs cupe
Subaru Forester 98mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du mener hele akslinga ink den tappen du banker inn i kassa ( som jeg sier på forje post at du IKKE SKAL TA UT FOR OG SLIPPE OG RE FYLLE GIR OLJE ) så nei .

 

forklarte deg at det er et klips rundt mansjetten på den INNERSTE KNUTA ved gir kassa som du løsner .

dra i akslinga og da kommer knuta ut .med mannsjett . koppen som da sitter igjen i gir kassa SKAL IKKE UT hvid su vil ungå og butte gir olje .

Ford 17m vare bil 1970mod Moonshine express
Honda del sol 1993 mod
Toyota corolla e10
Toyota corolla ae92 2dørs cupe
Subaru Forester 98mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koppen presser på en simring som sitter i diffen på kassa som er full av gir olje. tar du ut denne koppen der driv akslinga og mansjetten er , renner al gir olja ut .

 

hvis du er så uheldig og tar ut denne kan du banke den på plass igjen og skru ut skruen midt på gir kassa mot front fangern ( denne er en 24mm eller en 23mm skrue hvis jeg ikke husker grådig feil ) da går det med i under kant av 2l gir olje . :)

Ford 17m vare bil 1970mod Moonshine express
Honda del sol 1993 mod
Toyota corolla e10
Toyota corolla ae92 2dørs cupe
Subaru Forester 98mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har nå skiftet drivknute på begge sider foran. Måtte fylle på nesten 2l med ojle etterpå.

 

Men da jeg startet bilen og skulle rygge ut av garasjen ville den ikke flytte på seg i det hele tatt.

Masse rare skrape lyder...jeg tok da å jekket bilen opp igjen, av med dekkene og banket som pokker på akslingen for å skjekke omk de gikk mer inn i girkassen. Veldig rart, for de var jo helt inn i girkassen begge sider når jeg satt inn igjen akslingene..

 

Etter jeg hadde slått på akslingene, startet jeg bilen og tok den i 1.gir og slapp clutchen. Da gikk venstre hjulet rundt, men ikke høyre. Er det normalt og riktig???

 

Skal på verksted for å skjekke dette i morgen. Kan kjøre bilen som normalt nå, men det kommer litt skrapelyder når jeg kjører. Og bremsepedalen må jeg nesten trakke helt inn for at den skal bremse..

 

Vet ikke hva som har skjedd, men noe er det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår