golfen86 Skrevet August 8, 2011 Rapporter Share Skrevet August 8, 2011 hei. ser på litt bil prog. og der tar snakke dei alltid om våtsliping, nåken som veit ka da vil sei? veit du pusser med fint pusse pappir og sånt, men kortid? er det når du har fått på klar lakk osv eller er det mellom kvart lag med lakk? som f.eks grunning...puss...farge...puss...klarlakk...puss? noen som kan gi ein god forklaring, fordel/ulemper?:P takker for alle svar:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet August 9, 2011 Rapporter Share Skrevet August 9, 2011 Våtsliping er sliping med slipepapir og vann, som regel på dei programmene når dei våtsliper, er for å slipe ned appelsinskall og andre ujevnheter i overflaten, for så å rubbe og polere den blank igjen for å få en show finish på lakken. Våtsliping kan gjøres ved sliping av fyller, farge om nødvendigt, og blir brukt på mellomsliping av klarlakk, og til å slipe vekk støv, sig etc i klarlakk/farge Fordeler: finere overflate, ikke noe støv ved slipning Ulemper: grisete, mere arbeid å gjøre rent etter slipingen Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golfen86 Skrevet August 9, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 9, 2011 okey, for eg har ein bil eg skal lakke og vil ha den glatt og fin i lakken, vil ikkje ha appelsinsskall lakk:P korleis burde eg gå fram då? korleis bør eg lakke den og pusse den/våttslipe den? ka pusse pappir bruker eg til det?:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet August 9, 2011 Rapporter Share Skrevet August 9, 2011 Øve øve øve og øve litt mere, kjøp en skikkelig lakksprøyte, sjekk med leverandøren av det lakkmerket du skal bruke hvilket merke sprøyte dei anbefaler, rett lufttrykk, dyse, mating, sprøytehastighet, temperatur osv, hvilken korning på slipepapiret du skal bruke er avhengig av hva du skal sprøyte, skal du legge non sanding/sealer først, eller skal fargen legges rett på fyller, er det 1K eller 2K lakk du skal bruke, hvilken farge skal du ha, skal du slipe våt eller tørt, P1000 våt ≈ P500 tørr Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golfen86 Skrevet August 10, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 10, 2011 takker for svarene, blei vertfall litt klokere:P men når du seie fyller ka meiner du då? e det ein type lakk(grunning)?:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet August 10, 2011 Rapporter Share Skrevet August 10, 2011 Fyller er en slipegrunning, og må ikke forveksles med sprøytesparkel Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golfen86 Skrevet August 12, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 12, 2011 okey, so da e ein lakk so du pusse ned for å få ein fin grunn flate på ein mate? men takker for svarene:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg