Gå til innhold

Problemer med 4WS på 2.3 1992


EirikHovland

Anbefalte innlegg

Har noen vært borti at 4WS'en slutter å virke etter en stund?

 

Jeg starter bilen som normalt og bakhjula svinger også som normalt, men når det har gått 1-2 minutter lyser 4WS lampa, og bakhjulsstyringa slutter å funke. Hvis jeg skrur av og på motoren igjen fungerer alt som det skal i 2 minutter, og så tenner lampa igjen.

 

Kan også legge til at den bare slutter å virke når bilen er i fart, den tenner altså ikke hvis bilen bare står på tomgang.

 

Noen som veit hva det kan være?

 

Er veldig plagsomt, og bilens kjøreegenskaper blir helt forferdelige..

 

Håper noen kan hjelpe meg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei! Har du funnet ut av problemet ditt?

 

Jeg har akkurat samme problemet på min 93-modell. I begynnelsen hendte det at 4WS-lampa ikke ville slå seg av når jeg startet bilen, men da kom lampa aldri på mens jeg kjørte.

 

Nå i det siste har lyset begynt å komme på mens jeg kjører i tillegg. Det begynte samtidig som ABS-lampa også begynte å lyse. Nå kommer ABS-lyset på etter ca ett minutt med kjøring, mens 4WS-lampa begynner å lyse etter 3-4 minutter. Dette skjer hver gang.

 

Du kan laste ned en manual på nettet, som beskriver feilsøking av 4WS-systemet, men prosedyren er veldig omfattende, så jeg har ikke orket å ta tak i det. Skulle gjerne likt å vite hva som var det mest vanlige problemet, for jeg har inntrykk av at det er flere som opplever det samme.

 

http://downloads.hondatech.info/Auto/Manuals/Prelude/Prelude%204/Honda%20Prelude%20Euro-USDM-JDM%2092-96%20Shop%20Manuals.zip

Endret av jøggerudmobil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har prøvd å lese meg opp på temaet.

 

Det vanligste problemet er når lampa ikke vil slukke ved oppstart, spesielt på varme dager. Da må man inn i 4WS-kontrollboksen og lodde noen noen dårlige loddepunkter. Her er det beskrevet hvordan man gjør det: http://www.preludezone.com/4th-gen-honda-prelude/16384-4ws-problem.html#post243968

 

Nå høres det ikke ut som at det er dette som er ditt problem. Det kan for eksempel være en styrevinkelsensor, eller noen løse ledninger eller hvasomhelst. Første steg er å lese av feilkoden. Da må du kortslutte en bestemt kontakt som sitter bak midtkonsollen. Du kommer til den ifra førersetet. Når du skrur på tenninga vil da 4WS-lyset blinke i en bestemt sekvens. Når du har denne feilkoden kan du fortsette med feilsøking.

 

For min egen del tror jeg at 4WS-lyset kommer på fordi den ene bakbremsen min ligger på. Da kommer ABS-lyset på, og 4WS-systemet deler flere sensorer med ABS-systemet. Så ABS-lyset trigger 4WS-lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da er det sannynligvis en ABS-sensor som har streiket. Disse slår ut på firehjulssvingen også. Det sitter en servicekontakt nede bak midtkonsollen. Det er en blå topolet kontakt, som sitter fast i en sokkel der. Trekk den ut, kortslutt den med en binders eller noe, også start tenninga. Da blinker ABS-lyset i en bestemt sekvens. Sekvensen forteller deg hvilken sensor som er gåen. Jeg kjøpte min brukt for 350,- kr på e-bay. Ny sensor fra forhandler koster 3500,- kr pluss mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår