Gå til innhold

Avstøpning av tank

Ranger emnet


Amund:)

Anbefalte innlegg

Har en en kopi av en motorsykkel tank som er i plast. Kunne tenkt meg å brukt denne som en form da den er hul inni.

Tenkte å lage meg noen slike for å drive å motivlakkere på som trening og henge på veggen etterpå. Noen gode forslag?

Har vært innom tanken på å støpe i gips, men da blir det veldig tungt. står fast litt her

 

-Amund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste forslaget jeg kommer på i farta, er å smøre tanken med voks, eller tape den med pakketape. personlig synes jeg det er veldig greit med pakketape, også støpe uten på den, men da selvfølgelig støpe en halvdel av gangen. Når det er tørt kan du trekke den rett av (det vil nok ikke være helt herdet mot plasten, men dette tørker når du har tatt den av).

 

når begge delene er tørre, ville jeg kuttet dem til slik at de passer til hverandre.

Tape dem innvendig, også støpe, og gjøre akkurat samme som første gang.

fordelen med å lage en form først, er at den groveste siden av glassfiberen kommer inn, og den mest slette siden utover, da er det mindre arbeid å gjøre det bra før lakkering.

 

så lenge det kun skal brukes til å øve på, og ikke ha bensin o.l i den, så er det nå hvertfall en mulighet :)

Mvh

Stian

 

stolt eier av MB 190E

krsmf.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... prøver en litt annen ide først nå... skal se om det funker, da blir det billig å lage noen. Modell gips, lager en form og støper de. Om de veier 500gram eller 3 kg har ikke noe å si.. skal kun lakkes og henges opp når ferdige. Da koster det meg veldig lite, og resultatene blir veldig bra. Så først støpe noen, så frem med lakksprøyta og prøve noen forskjellige ideer og motiver og teknikker :)

 

Takker så mye for svar imloud2!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. skal poste bilder :)

 

Den formen min nå er jo i plastikk, dette skal støpes i modellgips..

Vil denne slippe fra formen når den er i plastikk, eller må den smøres inn med noe først?

Skal den smøres så må det jo være noe som ikke gir problemer med lakken etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd ut litt gips nå.. ikke på selve tanken enda.. men i noen krus, overflatene blir glatte å fine.

Opplever at gipsen trekker noe veldig.. er det noe jeg kan legge på som metter gipsen.? La på noe lakk istad og det trakk.. men så vannet jeg litt og la på ny lakk og da gikk det fint. Tenkte jeg skulle ta teip testen.. og da fulgte all lakken av igjen. Er avhengig av å kunne bruke maskeringsteip osv på dette.

Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Prøver nå å støpe disse tankene med ett slags polytyren skum... Men blir ikke 100%.

Nå spør jeg kanskje veldig dumt, men har overhodet ikke greie på dette. Men er en som sa til meg at "smør formen inn med slippmiddel, ta så og smør noen veldig gode lag med gelcoat, la den herde litt, så fyller du i med litt skum på innsiden der igjen for å stive opp gelcoaten....Da har d en kjempe fin overflate i gelcoaten å lakke på."

 

Og da er mine spm..

 

1: Vil dette funke?

2: blir gelcoaten stiv nok?

3: kan gelcoaten lakkes rett på?

4: Vil dette slippe lett fra plastikk formen?

 

Som sagt, ikke greie på dette, men hvis gelcoaten slipper fra formen, og blir hard i overflata og er overlakkbar.. ??? kan dette være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår