Gå til innhold

Stereoanlegg for BMW 325i

Ranger emnet


PÃ¥l Jakobsen

Anbefalte innlegg

Heyhey!

 

Jeg skal skaffe meg et anlegg til bilen min. Bilen det er snakk om er en BMW 325i 93 modell, så vet dere det :)

 

Problemet er at jeg ikke har så god snøring på hva jeg bør velge av merke og sånt, så jeg håpet på å få litt hjelp av dere! :-)

 

Her mine kriterier/ønsker:

 

- Musikken som blir spilt er snakk om alt untatt Hip Hop, RnB, Rap, Klassisk og slike ting. Det det går mest av er rock/heavy rock, dance og listepop/partymusikk :P

 

- 1 stk. Subwoofer bak. samma om det er ett eller to elementer, men skulle gjerne ønske at kassen var liten, eller at jeg kun skaffer elemtene, da jeg helst ikke vil at hele bagasjerommet skal gå til det :P Også er jeg mye mer glad i den kraftige punchen i kicken, enn lange fyldige basstoner

 

- 4 stk. høytalere til bilen. 2 foran i dørene, og to bak i hatthylla. Kanskje også to små diskanthøytalere, vis dette er fornuftig å gjør lydbilde bedre :)

 

- Forsterker(e) som kan dra dette. Riktig nok skal jeg si at jeg satser mer på kvaliteten i lyden, og ikke så mye på antall Db. skal ikke på noe Db-drag vis dere skjønner :)

 

- Prisrammen ligger på rundt 12000-15000, men jeg blir ikke gal vis det er et par 1000-lapper under eller over rammen ! ;-)

 

Håper på svar. På forhånd, TAKK! =D

 

Hilsen Pål Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er litt glad i fin lyd, så må du droppe høyttalere i hatthylla, for disse vil påvirkes av trykket fra suben(e), og låte fælt.

 

Har du spiller? I tilfelle hvilken?

 

Frontsett: http://www.judysbilstereo.no/frontsett/65/focal-ps165-performance

Forsterker til front: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/2-kanaler/mosconi-as-652

Sub: 2x http://www.judysbilstereo.no/subwoofere/12/digital-designs-dd1512a-12 (2x4ohm)

Forsterker til sub: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/monoblokk/dynabel-bf4501

+ div kabler osv.... Her har du noe som virkelig kan spille bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M-m-m-m�� bareeee, m�������...!!!

 

- Musikken som blir spilt er snakk om alt untatt Hip Hop, RnB, Rap, Klassisk og slike ting. Det det g�r mest av er rock/heavy rock, dance og listepop/partymusikk :P

 

Hvilke sjangere du h�rer p�, har ikke s� mye � si, da et anlegg skal klare � spille akkurat det du putter inn i CD-spilleren

 

- 1 stk. Subwoofer bak. samma om det er ett eller to elementer, men skulle gjerne �nske at kassen var liten, eller at jeg kun skaffer elemtene, da jeg helst ikke vil at hele bagasjerommet skal g� til det :P Ogs� er jeg mye mer glad i den kraftige punchen i kicken, enn lange fyldige basstoner

Skal du ha bass, s� tar det plass. Har du brukt for plass i bagasjen, og samtidig bass s� burde du kj�pe stv.

Du er mer glad i kraftig kick? Javel, da m� du h�re p� musikk med kraftige kick, har ikke noe med basskassa di � gj�re. Kraftige kick komme dessuten fra midbass, som ikke har noe med sub � gj�re.

Uansett om man er glad i kraftige kick eller dype toner, s� er det ikke slik at om man tuner en kasse riktig i forhold til bilen, at �kraftige kick� blir borte. Men, skulle man tune en kasse for h�yt(alts�, feil) s� blir lange toner borte. Ergo, en viktig del av musikken blir ogs� borte.

- 4 stk. h�ytalere til bilen. 2 foran i d�rene, og to bak i hatthylla. Kanskje ogs� to sm� diskanth�ytalere, vis dette er fornuftig � gj�r lydbilde bedre :)

Du sier du vil bruke rundt 15k p� anlegget(alts�, ikke uendelig budsjett), da dropper du rett og slett h�yttalere bak. H�yttalere bak sitter lengre unna hodet ditt enn de foran, og trenger mye mer power(alts� ekstern forsterker, mer penger) for � drives slik at de spiller like h�yt.

Du har E36, der har du kickpanel med 5�25� i, det skal du ta deg nytte av. Det er egentlig 1� diskant i d�ra, samt mellomtone. Skal i utgangspunktet v�re 3-veis i denne bilen, men blir litt vanskelig � finne. (skal lete litt videre)

 

CDspiller

http://bilstereosenteret.no/product_info.php?cPath=66&products_id=741

Frontsett

http://www.judysbilstereo.no/frontsett/5-1-4/ground-zero-gzhc-13x

2-kanaler

Hvis du bare vil ha noe som lager lyd

http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/2-kanaler/ground-zero-gzua-2125sq

Hvis du vil ha en forsterker som lager bra lyd

http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/2-kanaler/mosconi-as-1002

Sub

http://www.judysbilstereo.no/subwoofere/12/digital-designs-dd1512a-12

Monoblokk

http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/monoblokk/dynabel-bf4501

Kabelkit

http://www.judysbilstereo.no/kabler-koblingsmatriell/kabelsett/ground-zero-gzpk20-20mm2-kabelkit

Kommer p� rundt 13000kr, hvis du velger den billigeste 2-kanaleren kommer det p� litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke sjangere du hører på, har ikke så mye å si, da et anlegg skal klare å spille akkurat det du putter inn i CD-spilleren
Seiglivet kvasimyte det der... ja, i teorien har du helt rett, men det fordrer ofte en "bunnløs" lommebok i praksis.

En pakkeløsning herfra på 12000,- til en technoid mp3oman tjueåring vil inneholde noe helt annet enn en 12000kroners-pakkeløsning til hans far som vil høre på jazz i HD. Da vil man gjerne møte de musikalske behov med et anlegg som også best kan støtte oppunder den musikalske smaken. Men jo mer penger man vil bruke på et stereoanlegg, jo mindre betydning vil det ha hva man skal høre på, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

montering og justering er jo litt riktig,men kommer jo også ann på hvordan en har bygd bass kasse feks og hva slags forsterker og front sett en har.hvis du går i forskjellige biler og setter på den samme sangen er det fort gjort og høre forskjell(ikke at dette gjelder alle) men dette er vel litt OT

 

mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der går mer på montering og justering enn hvilke komponenter man har. Derfor har det lite å si hvilke sjangere man hører på.
At anlegget skal monteres godt og justeres riktig er en selvfølge uansett hva man velger, men dette betyr jo ikke at man dermed kan justere ethvert anlegg til et sonisk nirvana uavhengig av hva slags komponenter som er brukt.

 

Her viser jeg to forslag til en E36, begge til ca. 12000,-; et for nevnte danceglade tjueåring og et for en mer jazzglad whiskydrikker, og de vil lyde ganske så forskjellig da det er helt forskjellige prioriteringer som ligger til grunn, og dette er ikke noe man kan "justere inn" slik at begge eierne vil være 100% fornøyd med den ene eller andre pakken... ;)

 

Jazzpakka:

Spiller JVC KD-DB52

KD-DB52.jpg

Forsterker Phonocar PH8220:

PH8220.jpg

Jehnert høyttalerpakke fordører:

4059_jehnert_45146_tuer_1.png

4.165.123Liten.jpg

 

 

Technopakke:

Spiller Phonocar VM022:

3163_phonocar_vm022.jpg

Forsterkere Phonocar PH4650 og PH260D

_phonocar_ph4650a_1.jpg_phonocar_ph260d2_1.jpg

Høyttalere Phonocar Protech 2/815 og 2 stk Phonocar Protech 2/639 samt en kasse til 12"erne:

_phonocar_2_815_1.jpg

_phonocar_2_639_1.jpg&w=200&h=208_phonocar_2_639_1.jpg&w=200&h=208

819_phonocar_4_835.jpg

 

Diverse småtterier kommer også i tillegg, men det blir stort sett felles for begge.

 

Og selvfølgelig er det mulig å sette opp et forslag som et slags kompromiss mellom disse to til samme pris. Så jo mindre penger man vil bruke på et anlegg, jo flere kompromisser vil det måtte bli. Ergo er det greit å vite hva man skal høre på når budsjettet har en gitt prisramme, så man kan vektlegge det som vil fungere best til kundens smak og behag.

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, takktakk for tipsene ! :) skal ta med meg dette videre.

 

Vel, jeg kan ikke så mye om anlegg i bil, er mer innenfor andre type musikkanlegg som ikke kan plasseres i bilen, men jeg ser dere skriver at jeg bør holde meg unna høytalere i hatthylla, og når jeg tenker meg om, så er jo egentlig enig i det selv :P

 

men bare et par spørsmål til:

 

- Hva med høytalere i alle fire dørene i bilen ? Frontsett i dørene foran, og evt. to 6x9 eller et eller annet i bakdørene ? hvordan forandrer lydbildet seg da ? Vil dette være til nytte på noen måte? er helt blank på området..

 

så et mer generelt spørsmål:

 

- Ser jo at jeg har blitt foreslått bl.a. Ground Zero, noe jeg har kjennskap til, og vil nok antagelivis gå for det frontsettet, men jeg kjenner til så mange merker som jeg på en måte ikke har sett noe sted har blitt foreslått, og det gjelder andre forumtråder jeg har sett på, bl. a. kicker, JBL, MDS, Alpine, MBquart, Audison for å nevne noe.. er dette merker som på en måte er litt oppskrytt ?

 

Ellers takk for alt foreløpig, og dere kan fortsette å komme med flere forslag. Det gjør ingenting ! :-D:dj

Endret av PÃ¥l Jakobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttalere i alle dørene går fint, men ikke gjør det for at du som sitter foran skal få "bedre" lyd, for da blir det feil...

 

Kicker og tildels jbl er ganske oppskrytt ja, sammen med rockford, MDS er det vel ingen som skryter av, med go grunn. Alpine lager mye bra, spes spillere. Mbquart er bra saker, og Audison er veldig bra, spes på forsterkere... Ground zero er bra på suber, og høyttalere hvis du skal spille HØYT. Jeg ville valgt suber fra GZ eller DD, og høyttalere fra Focal, morel eller seas..... Forsterkere hadde jeg glatt valgt noe fra mosconi hvis lommeboka tillater det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttalere i alle dørene går fint, men ikke gjør det for at du som sitter foran skal få "bedre" lyd, for da blir det feil...

 

Kicker og tildels jbl er ganske oppskrytt ja, sammen med rockford, MDS er det vel ingen som skryter av, med go grunn. Alpine lager mye bra, spes spillere. Mbquart er bra saker, og Audison er veldig bra, spes på forsterkere... Ground zero er bra på suber, og høyttalere hvis du skal spille HØYT. Jeg ville valgt suber fra GZ eller DD, og høyttalere fra Focal, morel eller seas..... Forsterkere hadde jeg glatt valgt noe fra mosconi hvis lommeboka tillater det ;)

 

Så hvis jeg skal ha fire høytalere så må jeg ha en firekanalsforsterker + monoblokk til SUB'n, right ? :)

 

men for min del, vis jeg ikke skal ha så veldig mye lyd, men mer kvalitet/renhet, bør jeg da gå vekk fra GZ sub, og evt. hva ? gjelder dette også høytalerene, bare så jeg ikke missforstår :) og de vil da være låte dårlig på lav lyd ?

 

og de to høytalerene bak, bør det være coaxial eller ? kunne evt. noen hjelpe meg med å finne et sett med disse ? :) også frontsett går jeg nok for Focal reagner jeg med ;)

 

Dette er samme bruker som "Pål Jakobsen" egentlig altså, men den andre bruker'n er kobla opp til facebook, og det går jo ikke annet å logge inn på den i skoletiden..

Endret av Pjakobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg skal ha fire høytalere så må jeg ha en firekanalsforsterker + monoblokk til SUB'n, right ? :)

 

men for min del, vis jeg ikke skal ha så veldig mye lyd, men mer kvalitet/renhet, bør jeg da gå vekk fra GZ sub, og evt. hva ? gjelder dette også høytalerene, bare så jeg ikke missforstår :) og de vil da være låte dårlig på lav lyd ?

 

og de to høytalerene bak, bør det være coaxial eller ? kunne evt. noen hjelpe meg med å finne et sett med disse ? :) også frontsett går jeg nok for Focal reagner jeg med ;)

 

Dette er samme bruker som "Pål Jakobsen" egentlig altså, men den andre bruker'n er kobla opp til facebook, og det går jo ikke annet å logge inn på den i skoletiden..

 

Hvis du skal ha fire høyttalere, altså 2x midbass og 2x diskant så er det ikke sikkert du trenger 4-kanaler. Hvis du kjøper kompsett som deles passivt så trenger du bare 2-kanaler. Skal du dele aktivt(avansert opplegg) så trenger du 4-kanaler.

 

Du får nok ikke dårlig lyd av å gå for GZ, virker som at GZ imponerer de fleste. Men om man er skikkelig kresen så velger man vel B2 ES15 eller DD25xx. Eller kanskje noe Morel om lommeboken er veldig tung. Du har forsåvidt et poeng om en sub låter bra eller ikke ved lavt volum, men om man har lukket kasse og kan trikse litt med EQ osv så tror jeg det kan gå bra i de fleste tilfeller.

 

Selv så hadde jeg spart meg for bryet med høyttalere bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår