Gå til innhold

Kappa fjærer

Ranger emnet


a6kungen

Anbefalte innlegg

Det er rein og skjær bullshit.

 

Har man vett i hodet, så går det fint an å kappe fjærer, men det er jo ikke alle biler som egner seg til det, ei heller ikke alle fjærer.

Det er heller ikke alle biler senkesett vokser på trær til.

 

Jeg er ikke utelukkend positiv til fenomenet, men utelukkende negativ til slike kommentarer.

 

Fortell meg hva som er galt i ett gitt eksempel.

 

`91 Mercedes-Benz 230E

-Orginalfjærer hvorav 3 er knukket 0,5 runde

 

bilen vil jo være skeiv, og det er ikke bra, den er og for høy etter eiers mening

 

-Orginalfjærer kuttet 2,5 runder foran, 2 bak

Bilen er rett, den har fjærer som passer bilen men er litt stivere og eier er fornøyd med høyden

 

-Lesjøfors 45 mm senkesett

Bilen er alt for myk, ligger dårlig på veien, siger mye og sliter dekk

Fjærer passer bilen dårlig i hht. poengberegningene og praksis.

 

Alle tre alternativene med ellers orginalt understell, ble skiftet bakdempere med det siste settet og den var fremdeles ikke bra å kjøre.

 

Måtte sette på de største gummiputene for godkjenning.

 

Her er den eneste fordelen med det lovlige at det kan godkjennes, dog under tvil.

 

På de bl. a. MB123, 124, 201, 210 202 m. fl. så sitter fjærene såpass i spenn at du uten problemer kan kappe vekk halve fjæra, på 124 er det 13,2 runder orginalt.

 

Dette er ett eksempel fra virkeligheten, og jeg kan ikke påstå å ha stort bedre erfaring fra min nåværende bil som har 35mm HR, den er en del stivere, men det er vel siden den ikke har mere å fjære på.

 

Nei, jeg foretrekker nok å kutte fjærer på akkurat disse bilene, da jeg mener det er bedre, andre biler andre ting som gjelder, men det mest jalla som er vel å handle seg deler som er hyllevare hver gang.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som har vært med ei stund har kappa mye fjærer. Det var eneste mulighet for å få en lavere bil før. Og jeg kjenner ingen som har dødd av det. Så lenge fjæra sitter fast ved full utfjæring så er det ikke noe problem. Det dukka etterhvert opp noen Jamex senkesett til de mest populære modellene, men da var det tross alt bedre med kappa fjærer.

Men lov er det ikke

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senkesett til C4 "vokser på trær", så ser ingen grunn til å kappe fjærene.

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sa det gjaldt Audi i det hele tatt, les første posten.

 

 

Hva med til MB W123, der man få svidt tak i ett 30mm snekesett som ikke senker i det hele tatt, eller Nissan Laurel der man etter lang tids leiting finner ikke godkjente jamex sett

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sa det gjaldt Audi i det hele tatt, les første posten.

 

 

Hva med til MB W123, der man få svidt tak i ett 30mm snekesett som ikke senker i det hele tatt, eller Nissan Laurel der man etter lang tids leiting finner ikke godkjente jamex sett

 

Siden det ligger under Audi -> A6 / ur-S4 / S6 / 100 (C4), så går jeg ut ifra at det er det han har. Hadde det vært et generelt spm, så har han vel strengt talt postet i feil forum. Trodde du som moderator var inneforstått med slikt.

 

Brukte 1 minutt på å google, så fant jeg 5 forskjellige senkesett-leverandører med varierende høyder til MB'n din.

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et generelle spørsmål, men slang det inn her pga jeg selv har audi..

 

Hvor mange godkjente fant du til 123.193(3.0 Turbodiesel stasjonsvogn 125 hk), jeg vet om ett, det er 30mm HR som i praksis ikke senker noe.

 

uansett, så er det jeg skal frem til:

JKapping av fjærer er ulovlig, og kan gi straffereaksjoner, det kan være farlig på noen biler, mens andre er det ikke farlig i det hele tatt, noen biler finnes det ikke godkjente senkesett til.Noen ikke i det hele tatt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår