Gå til innhold

Ny bilstereo, på utkikk etter 1 stk. Infinity Kappa Perfect 12.1

Ranger emnet


Svadagufs

Anbefalte innlegg

Heisann! :hellothere:

 

Har nylig byttet bil, og er i full gang med å bestille/installere ny bilstereo.

Har vært veldig fornøyd med de Infinity høyttalerne jeg hadde før, og har så langt bestilt nytt frontsett (Infinity Kappa Perfect 6.1) og nye 6x9 (Infinity Kappa 693.9i) til den nye bilen.

 

Så det som mangler da er en skikkelig sub. Har lest mye bra om Infinity Kappa Perfect 12.1 (også 10.1) med tanke på lydkvalitet og "trøkk", så har vel egentlig allerede bestemt meg for å gå for denne. Det jeg lurer på i den forbindelse er om noen selger eller kan skaffe disse noenlunde rimelig?

 

Ser at blant annet http://www.bilradiospes.no selger denne til 2995,- (http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=153&katid=28&mid=m436&id=&vn=736), men hadde håpet på å slippe unna litt billigere. :)

 

Alle svar mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, hvor har du tenkt til å plassere di 6x9"? Skal du ha dem i hatthylla samtidig som du har sub baki, så kan du glemme alt som heter fin lyd, for da vil 6x9" påvirkes av trykket fra suben og låte fælt. På en annen side, så sitter du vil ikke baki og kjører, og et bra frontsystem som er montert skikkelig, vil lage nok lyd i massevis til hele bilen. Så da dropper du 6x9" og har plutselig litt ekstra til suben ;)

 

Ser du allerede har bestilt, men du har heldigvis retur-rett.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ingen som nevner for dem som absolutt vil ha 6x9 i bilen at det faktisk er en løsning og bygge en kasse under dem så dem ikke blir påvirket av basseren ;) men ville selv droppa 6x9 bortkasta penger ogmener det ikke hører hjemme i en bil men front og sub

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, hvor har du tenkt til å plassere di 6x9"? Skal du ha dem i hatthylla samtidig som du har sub baki, så kan du glemme alt som heter fin lyd, for da vil 6x9" påvirkes av trykket fra suben og låte fælt. På en annen side, så sitter du vil ikke baki og kjører, og et bra frontsystem som er montert skikkelig, vil lage nok lyd i massevis til hele bilen. Så da dropper du 6x9" og har plutselig litt ekstra til suben ;)

 

Ser du allerede har bestilt, men du har heldigvis retur-rett.....

 

Tja, mulig du har rett i det, uansett vil det vel være bedre enn å ikke ha noe baki der? De som er montert der nå er også veldig dårlige, ikke sjekket hva som er der enda, men tipper det er noe som kom standard med bilen fra den var ny (papphøyttalere).

En annen (liten) bonus er jo at når jeg trenger den ekstra plassen i bagasjerommet og må ta ut basskassen, kan jeg fortsatt ha grei lyd med de innvendige høyttalerne :)

 

Jeg kommer nok (stort sett) til å sitte foran i bilen når jeg kjører ja, så frontsettet er selvsagt viktigst :)

Men gode poeng du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ingen som nevner for dem som absolutt vil ha 6x9 i bilen at det faktisk er en løsning og bygge en kasse under dem så dem ikke blir påvirket av basseren ;) men ville selv droppa 6x9 bortkasta penger ogmener det ikke hører hjemme i en bil men front og sub

 

Det hørtes ikke dumt ut, dessverre er det veldig begrenset med plass under 6x9 høyttalerne på min bil, blant annet ligger bagasjeromsfjærene ganske tett inntil der hvor 6x9-magnetene kommer til å stå...men det kan jeg se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ingen som nevner for dem som absolutt vil ha 6x9 i bilen at det faktisk er en løsning og bygge en kasse under dem så dem ikke blir påvirket av basseren ;) men ville selv droppa 6x9 bortkasta penger ogmener det ikke hører hjemme i en bil men front og sub

 

Kan jo nevne det at de fleste 6*9" er bygget for store volum, og vil da miste mye av effekten musikkmessig om du putter de i små kasser. Det herligeste man ser er jo de med 6*9" i kasser oppå hattehylle, uten å ha skrudd de fast. Det er mennesker som er glad i livet sitt det, og tenker godt på passasjerers sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, hvor har du tenkt til å plassere di 6x9"? Skal du ha dem i hatthylla samtidig som du har sub baki, så kan du glemme alt som heter fin lyd, for da vil 6x9" påvirkes av trykket fra suben og låte fælt. På en annen side, så sitter du vil ikke baki og kjører, og et bra frontsystem som er montert skikkelig, vil lage nok lyd i massevis til hele bilen. Så da dropper du 6x9" og har plutselig litt ekstra til suben ;)

 

Ser du allerede har bestilt, men du har heldigvis retur-rett.....

 

Ehh, hva med dem som vil ha lyd baki da?

Hva med dem som har hatt 6x9 i hattehylla og sub i bagasjen uten problemer med lyden i 6x9.

 

Selv får jeg ett lydbilde i bilen jeg trives mye bedre med når det er lyd både foran og bak, og jeg driter i hva andre besserwissere mener.

At man får fordelen med lyden mot bakruta er jo og en bra ting.

 

Ja 6x9 eller ovale høytalere i det hele tatt er en ulempe, men kan være greit for å utnytte plassen.

At basstrykket kan ødelegge bassen fra 6x9 i hattehylla er jo forsåvidt sant, man det er forskjell på biler, noen er potte tette mellom bagasjerom og kupè, andre ikke, noen monterer "bassporter" i en eller annen form vil jo å påvirke problemet.

 

Nei skal dere være såpass nøye på det, så foreslær jeg faen meg at dere går tilbake 50-60 år og gå for Mono, helst med kun en eneste høytaler for å unngå forstyrrelser i lyden.

 

Aksepter at det finnes mennesker med andre meninger ang. lyd enn dere.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, så kan du akseptere at det finnes folk som liker ren lyd, og ikke noe som høres helt jævlig ut... Det er jo du som levere i fortiden her, og ikke følger med i utviklingen. Det er ingen i konkurranser som har høyttalere i hatthylla, netopp fordi det ødelegger lydbildet, OG fordi høyttalerene påvirkes av trykket fra subene. At du liker å få lyden fra "feil" ende betyr ikke at det er riktig, det mest riktige i forholdt til hvordan vi er skapt, er å ha høyttalere på hver side foran. Men at du LIKER det sånn, det er helt greit for meg, men du kan ikke klage på at vi anbefaler folk å gjøre det mest mulig riktig for å få best mulig lyd.

 

Når du har et frontsystem som er skikkelig montert, så fyller det HELE bilen med lyd, og vel så det, gjør det ikke det så er det ikke skikkelig montert, og hadde du hørt et slikt system så hadde du kasta ut hattehyllehøyttalerene dine, garantert, men du står vel gjerne med ryggen til på en konsert også du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, så kan du akseptere at det finnes folk som liker ren lyd, og ikke noe som høres helt jævlig ut... Det er jo du som levere i fortiden her, og ikke følger med i utviklingen. Det er ingen i konkurranser som har høyttalere i hatthylla, netopp fordi det ødelegger lydbildet, OG fordi høyttalerene påvirkes av trykket fra subene. At du liker å få lyden fra "feil" ende betyr ikke at det er riktig, det mest riktige i forholdt til hvordan vi er skapt, er å ha høyttalere på hver side foran. Men at du LIKER det sånn, det er helt greit for meg, men du kan ikke klage på at vi anbefaler folk å gjøre det mest mulig riktig for å få best mulig lyd.

 

Når du har et frontsystem som er skikkelig montert, så fyller det HELE bilen med lyd, og vel så det, gjør det ikke det så er det ikke skikkelig montert, og hadde du hørt et slikt system så hadde du kasta ut hattehyllehøyttalerene dine, garantert, men du står vel gjerne med ryggen til på en konsert også du ;)

 

Det er helt sikkert mye rett i det du sier, men så er det jo greit at folk er forskjellige og...jeg har vært fornøyd med hattehøyttalerne mine før, og er ganske så sikker på at jeg skal få stilt dette inn så jeg er mer enn nok fornøyd med lyden. Har ingen planer om å være med i noen konkurranser heller for den saks skyld :P Så dette med hattehøyttalere er egentlig ikke et tema engang for min del.

 

Jeg ser at man også får kjøpt en Infinity Kappa Perfect 12 "VQ", er denne mer eller mindre identisk til 12.1 lydmessig? (Utenom innsats-delen VQ har)

Eventuelt noen som har noen erfaring med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis en Honda Prelude 1997-modell, og der er det standardmonterte 6x9" i hattehylla. Skulle du ikke hatt en basskasse i bagasjen, ville et par nye og gode 6x9" der gitt en betraktelig bedre bassopplevelse, selv med et bra 6,5" komponentsett foran. Purister kan dessuten bruke 6x9" som en ren subwoofer-løsning i hattehylla, ved å koble inn LowPass-filteret på forsterkeren.

 

Å la være å sette høyttalere bak uten å ha noen basskasse som kompensasjon, kun for å ikke ødelegge hifi-lydbildet forfra, er ikke en løsning som er akseptabel for alle, enkelt og greit, siden mer bass er et krav for de fleste. Er da sannelig endel spillesteder og disco'er som har høyttalere spredt rundt i hele lokalet uten at så veldig mange bannlyser stedet pga fraværende lydbilde. Dans på bordet blir det lell.

 

I ditt tilfelle har du en basskasse bak, men du har ingen skiluke i baksetet å få basstrøkket gjennom (såvidt jeg minns), så der er det absolutt å anbefale å fjerne høyttalere under originalgrillene for å få litt bedre luftgjennomgang og la være å montere nye 6x9" der så de ikke motarbeider basskassa. Renere og bedre bass blir resultatet.

 

radio-antenna-speaker-455857.png

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, interessant. Så det med "lufting" inn til kupeen er veldig viktig for å få bedre kvalitet på bassen? Jeg har ingen basskasse ennå riktignok, men det er jo planen å montere en snart. Stemmer at det ikke er noen skiluke i den, derimot så kan jeg legge ned hele seteryggen bak.

 

Så hva om jeg kjører med seteryggen nede da..? Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår