Bruker Skrevet Mars 21, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2011 Har hatt bilen min p� EU-kontroll i forrige uke og f�tt markering 0 p� bremsebelegg (pkt 1.1.8) og tromler/skiver (pkt. 1.1.9). Dette viser iflg rettledning om periodisk kontroll at forholdet er kontrollert og funnet i orden. Bilen er en VW Caravelle 1997. Etter bare ca 2-300 km kj�ring p�f�lgende helg skraper det metall mot metal p� h�ydre bakbrems da ytre bremsebelegg er helt nedslitt. Skiven er blitt �delagt og m� skiftes. Det var ingen ulyd i bremsene f�r og like etter kontrollen. Verkstedet konfronteres med saken. En mener at bremsebelegget er vanskelig � se p� yttersiden ved bruk av originale st�lfelger og at en m� ha bil p� service for � f� dette tilstrekkelig sjekket. EU-kontrollen gir kun status ved kontrollen og ikke etter 50 meter kj�ring etter kontroll. Verkstedet tar ikke ansvar. Kan jeg klandre verkstedet for at de ikke har oppdaget forholdet? Kan jeg forvente at verkstedet g�r god for kvalitet p� alle bremsebelegg n�r pkt. 1.1.8 er markert med 0, selv om noen av skivene er vanskelig tilgjengelig for visuell kontroll? Kan jeg forvente at verkstedet st�r for ny bremseskive m/omlegging omkostningsfritt og at jeg kun betaler skifte av belegg, som jeg hadde m�ttet skifte uansett? Takknemlig for svar fra fagfolk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mars 21, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2011 Enkelt og greit NEI Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hypnagogia Skrevet Mars 21, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2011 EU-Kontrollen er ment som en forenklet kontroll av bilens sikkerhetsmessige stand, forenklet innebærer at enkelte feil kan komme seg igjennom kontrollen. Viktigste faktor er at en EU-kontroll ikke er ment som en erstatning for egenomsorg og kontroll av bilens stand, herunder især slitasjedeler som man vet at vil trenge utskiftning over tid. Dette betyr at du kan godt kritisere verkstedet for ikke å ha oppdaget feilen, men du må ta på deg like mye av ansvaret for ikke å ha oppdaget feilen på egenhånd. Dersom bilen hadde vært inne til service for detaljert kontroll av bilens stand, så ville du hatt en vis tilgang til å kreve erstatning fordi du har betalt og fått utført en kontroll som spesifikt skal oppdage alle gjeldende eller potensielle mangler, men det blir nok vanskelig i dette tilfellet fordi at undersøkelsesrutinene er nokså annerledes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bruker Skrevet Mars 22, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2011 Den er grei! Takk for entydige svar fra dere begge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mars 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2011 Hvordan skal man kunne oppdage utslitte bremser med sikkerhet når ikke hjulet skal skrues av en gang. Dessuten er det vel ikke en feil med bremsene om de er slitte men fungerer helt ypperlig i utgangspunktet. Jeg vet at man kan sette mangel på slitte bremser, men denne er i grenseland. PKK: En visuell kontroll der man ikke skal behøve å demontere noe mere enn hjulkapsler Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.