sven410 Skrevet Mars 12, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2011 Dollyer finnes i Norge og... det er rett og slett ei "brille" man legger forhjula i med hengerdrag og en aksel... men hva da med en bil med dårlig hjulstilling... greia med en skikkelig bilhenger er at du setter bilen oppå uansett hva det er med den... og når det gjelder pickup med tralle som noen nevner forran her så er det ikke riktig at kuletrykk ikke kommer inn i bildet... "kuletrykket" blir da begrensa av akselvekt og totalvekt på trekkbilen... Et par av de tankene jeg har rundt dette med bilhenger er følgende... lavt tyngdepunkt - dette betyr uteforliggende aksler tett bunn- ikke bare for salt/skitt... men med tett bunn kan du og bruke hengeren til å frakte andre ting med enkelt å laste en ikke rullende bil på... enten med skikkelige ramper og vinsj, eller med nedsenkbart flak og vinsj og sist men ikke minst... stødig... dette får du med en relativt tung solid henger... skulle jeg handla meg en ny henger idag tror jeg egentelig jeg hadde gått for en stor flakhenger ellerno, og laga til skikkelige ramper og et vinsjstativ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jan_erik Skrevet Mars 12, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2011 tror du misforstod det det var snakk om når det gjaldt kuletrykket det var der snakk om for eks 3 akslet henger med boggi bak og 1 aksel framme med svingskive så det blir et slep da er vi over i lastebilenes verden og et slepp har 0 trykk ned på kula ergo 0 eks vekt på bilen. du har ikke link til dollyer? har aldri sett det som jeg kan huske Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Urban Skrevet Mars 12, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2011 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jan_erik Skrevet Mars 12, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2011 hehe har du sett slik dem ser ut :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sven410 Skrevet Mars 12, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2011 tror du misforstod det det var snakk om når det gjaldt kuletrykketdet var der snakk om for eks 3 akslet henger med boggi bak og 1 aksel framme med svingskive så det blir et slep da er vi over i lastebilenes verden og et slepp har 0 trykk ned på kula ergo 0 eks vekt på bilen. du har ikke link til dollyer? har aldri sett det som jeg kan huske Jepp, da misforstod jeg litt der... en slik henger har jo mer eller mindre konstant kuletrykk siden det eneste som påvirker er vekta på draget:) men på de har du brått litt krav til trekkbil igjen da... jeg kan iallefall se for meg at de er ganske tungtrukne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jan_erik Skrevet Mars 12, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2011 stemmer men man kan jo ha 2 aksler også da vil jo rulle motstanden bli samme som en vanlig bilhenger bare at det bryter mye mindre når du svinger :) Nå tenker jeg ikke på lukket henger altså.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jan_erik Skrevet Mars 12, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2011 urban: hva er korrekt bet. på slik 1 aksel fant ikke noe om det når jeg søker :( Men tilbake til topic hva mangler eller burde vært annerledes på dagens hengere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Mars 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2011 Jeg er nå på min 2. egenbygde henger, og har ett tips om du skal bygge den selv: Overdimensjoner! Knakk min første selv om jeg lastet 1/3 av totalvekt. Ganske enkelt fordi konstruksjonen var håpløs. Den gang bygde jeg på en Cabby 1-akslet campingvogn, og fikk ganske begrenset nyttelast på 900kg. Denne gangen bygger jeg henger ut av en hestehenger-ramme, og satser på nyttelast på rundt 2000kg :) Det blir saker! Tett bunn, nedfellbar rampe, 6 tonns vinsj og kapell. Slik ser ramma ut pr. dags dato, og ligger hos DuoZink for galvansiering :) Den er 220 bred, 480 innvendig lengde og rundt 600cm totallengde. Har også flytta bakerste aksel så den fikk lang-boggi. Har cad-tegninger av ramma om det er av interesse. Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jan_erik Skrevet Mars 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2011 hva må du bet. for galv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Mars 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2011 Er så heldig å ha de som sponsorer. Men galving er billig, tror jeg betalte 2000-2500 for en svær ramme til en Land Rover jeg har. Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mars 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2011 Sving på fremre aksel og slepevogn kan der bare glemme, om du ikke har litt vekt på kula blir bilen ubrukelig å kjøre, desuten er kula laget for en slik belastning.. En drømme bilhenger: Luft-fjæring som kan senkes lavt, samt tilting av "plan" så man slipper kjørebruer, ubrå påkjøring og lettest mulig påkjøring. Solid vinsj. Luftfjæringa bør og kunne heises så man vet at man får opp og igjen døra på bilen. Utenpåmontere hjul er en selvfølge pga. støhet og tyngdepunkt. Vurdert en svingbar bakre boggiaksel. Bremser bør være enklest mulig og solid, kompressor greier man kanskje å drive via ett hjul? Enkel, uten masse løse ekstra deler og lett og kjøre på, solid og klussfrie bremser kort fortalt. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg