Gå til innhold

Ting man må tenke på når enn skal kjøpe sub

Ranger emnet


kriols22

Anbefalte innlegg

Vist eksempel har en sub med.

MAX: 800 W

RMS: 250 W

Impedans: 4 ohm.

 

Skal forsterkeren ha mer rms watt enn sub. Og hva med impedansen. Er det noe å tenke på. Kan du forklare meg hvordan dette fungerer? Hva må jeg tenke på når jeg skal skaffe meg en forsterker. Helst 2 eller 4 kanalsforsterker.

 

RMS 4 ohm 4 x 55 w

RMS 2 ohm 4 x 70 w

http://www.bilradios...m436&id=&vn=736 hva betyr dette. Det står i linken jeg linket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha en sub med spole på 4ohm som tåler 250W, så kjøper du en forsterker som gir 250W eller mer i 4ohm.

 

Impedansen er forsåvidt motstanden i spolen til suben, den er ikke 4ohm hele tiden, den varierer ettersom spenningen varierer(frekvensavhengig). Men dette trenger du ikke tenke på i det hele tatt..

 

Du trenger stort sett ikke tenke på W eller ohm når du skal kjøpe sub. Det du skal tenke på er hvor mye plass har du til sub, og hva er det mest optimale(av subelementer) å plassere i kassen du får plass til.

 

En generell regel er at jo større volum, og jo større membran jo bedre bass. Selv om det også avhenger av hvilken sub du kjøper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ein 4-kanals forsterker.

Den kan gi ut 55w pr kanal ved ein last på 4 ohm.

Ved ein last på 2 ohm kan den gi ut 70w

0 ohm er kortslutning.

 

Lasten er den samla impedansen av høgtalerene du kobler til ein forsterkerkanal.

 

Har du ein 2-kanals eller 4-kanals forsterker og skal koble til ein sub, er det vanligt å brukoble forsterkeren.

Ved brukobling bruker du 2 forsterkerkanaler koblet til ein last.

Men da må dei 2 forsterkerkanalene dele på lasten. Er den 4 ohm, blir det 2 ohm pr forsterkerkanal.

 

Er ein forsterker stabil ned til 2 ohm, blir det 4 ohm når forsterkeren brukobles.

 

Forøvrigt er den forsterkeren du linka til ganske liten.

Den gir ut 140w når du brukobler den og har ein last på 4 ohm. (70w 2 ohm + 70w 2 ohm = 140w 4 ohm)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår