Gå til innhold

Elektronikkfeil lampe fulgt av kortslutning/stans av motor på Opel Corsa B 1998mod

Ranger emnet


OpelCorsaB

Anbefalte innlegg

Har blitt veldig glad dersom noen har svaret på dette.

 

Ble plutselig plaget med at motoren slår seg av under kjøring, i samme øyeblikk lyser elektronikkfeil lampen i bilen. Dette skjer først når bilen har gått en stund. Når den stanser må jeg vente litt før jeg starter igjen, og da går ikke motoren lengre enn kanskje 1 min før den kortslutter/slår seg av, og lampen lyser.

 

Etter supertips byttet jeg coil, og var i god tro om at dette løste problemet, men den gang ei. Noen som har vært borte i samme problem?

 

Har sjekket batteripoler og batteri, ingen feil og se her.

Har også vært inne på at det kan være fordeleren, men har ikke sjekket opp dette.

 

På forhånd takk=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe godt svar er ikke så lett å gi, men på en -98 Corsa vil jeg i hvert fall kunne si relativt sikkert at du kan utelukke fordeleren, iom at du etter all sannsynlighet ikke har en på din bil. Du glemmer å si hva slags motor det er, og det kan jo være nyttig informasjon.

 

Min gjetning er at du har en eller fler sensorer som begynner å bli slitne, og dermed feiler når de er varme. Det er ikke helt uvanlig. En første gjetning kan kanskje være veivakselføler. Er det en sensor er det dog ingen grunn til å gjette, iom det vil lagre en feilkode som du kan lese ut helt selv:

 

http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes litt snaut ut med 40hk;) Tipper det er 40kW (ca. 55 hk).

 

Når du sier du har byttet coil, mener du da den pakken som ligger over tennpluggene? Siden det er en 3-sylindret motor kan den ikke bruke wasted spark, dermed er det etter alt å dømme "Coil on plug", altså en dedikert coil til hver plugg. Slike motorer er svært sensitive for veivakselsensorfeil.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Byttet den coil rekka som sitter på toppen. Var temmelig sikker på at det var feilen.

 

Men den gang ei. Ser dog ut til at det blir litt vanskelig med den kontrollen du nevnte tidligere. Er ikke SÅ handy av meg at jeg begynner på den feilsøkingen.

Blir evt å høre på pris for feilsøking på verksted.

 

Men takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hørest merkeligt ut, men ta å skjekk batteriet ditt, se om den er skikkelig fast, kjøpte meg en corsa for noen år siden, der var ikke batteriet festet skikkelig, så under kjøring så kom "polene" på batteriet borti panseret i blandt og kortsluttet hele systemet, er en grei ting å ha på stell :)

*07 Skoda Octavia RS

*99 Audi A4 B5 1.8T (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår