Gå til innhold

Turbo på B230F

Ranger emnet


ZnAkE

Anbefalte innlegg

Originally posted by Poffs

 

har jo noe med komp å gjøre,men

skal du turbokonvertere motor må du ha smidde stempel som tåler varmen...

 

MÅ ikke ha smidde stempler for å turbokonvertere. Volvo leverte original turbokonverteringssats til flere A-motorer uten smidde stempler. Mener også at det er kun et fåtall av de originale turbomotorene til Volvo som hadde smidde stempler (B23ET, B21ET). Men det er selvfølgelig en nødvendighet ved høye effektuttak.

 

Ellers vil jeg anbefale å bytte til en komplett FT/ FK motor enn å turbokonvertere en ren F-motor. Det blir både billigere, enklere og bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja,for å få til en "billig" turbomotor av en 230f,går jeg ut ifra at du har en med lh 2,4 sprutet.La oss si at du dreier av stemplene litt(tja 1mm ned og forflytte "skålen" 5mm lengre ut)+ ev en 531 topp så får du ned komp enda litt til,samtidig som blokka er ribba ifra stempel så får du oljekanalene til turboen maskinert.Går ut ifra at du har turbo/grenrør/oljerør/intercooler+rør..

Vidre trenger du et komplett ft/fk sprut.det du trenger for å bygge om sprutet er hjerner,dyser,formotstand til dysene+litt småtteri..hjernene er bare å plugge på,du må dra ut ledningene til lmm for å få den før turboen,samtidig som du er fremme med saksa kobler du inn dysemotstanden i ledningene under innsuget og bytter dyser.Plutselig har du en "turbomotor" som er helt "ok"

Har du en f motor med lh 2,2 sprut,må du selvsagt ha hjerner og diverse ifra et lh 2,2 sprut,da bør du samtidig også bytte råder da du (kan) ha gammle typen,som er jævli dårlig...

 

For de som "tviler" på maskineringa av stemplene har jeg selv kjørt med samme+531 0g 1,5bar i trykk.

 

komp: b230f-9,8:1 b230fb-9,3:1(531)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår