volvo kjørar Skrevet September 9, 2010 Rapporter Share Skrevet September 9, 2010 HALLO! lurer litt på 140 serien i bilcross, (har tenkt å bygga sjøl) så vil eg helst ha b23 motor i den! er det møkje jobb i det for å få til det? eller må eg ta den så motorfestene står på over fra 240 til 140'en då? har og hørt at 140 har llåg utv, er det sant? og ka utv er det? Siter volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e, volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D aprilia rs 125 00'- effektanlegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo kjørar Skrevet September 9, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 9, 2010 ops, beklager at de kom stk, første gong eg trykkte publiser tråd, så kom an je, men så plutselig kom begge:P Siter volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e, volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D aprilia rs 125 00'- effektanlegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
'67 144 Skrevet September 10, 2010 Rapporter Share Skrevet September 10, 2010 Er helt enig i att 140-karosseriet er ordntlig tøft å se på, men 140-serien er ikke god å kjøre på bane i forhold til en 240. Har hatt begge deler, og er vel stort sett ikke en eneste fordel med å bygge 140 i forhold til en 240. Vanskeligere med deler, mere trælete å skru på (tommegjenger + veldig gammeldags) og langtifra så fin å kjøre. Trangt blir det også å skru på motoren frammi der om du setter i f.eks en B23. Alt går, men bygg 240 istedet er mitt råd rett og slett. Siter http://www.kirkeby-racing.net http://www.freewebs.com/kirkeby-racing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo kjørar Skrevet September 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 11, 2010 ok takk for svar, akkorat sånn svar eg ville ha:) helder på å bygge 240 nå, så har eg 1 utenom også som er ferdig, men så frister det me 140 serien:P men er det lav utvekslingpå 140? og passer det på 240 eller? Siter volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e, volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D aprilia rs 125 00'- effektanlegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet September 12, 2010 Rapporter Share Skrevet September 12, 2010 Lav utveksling = høy toppfart og dårlig aks... Hvorfor tenke tanken på å ta en 140, toførtisere den og ødelegge den i BC? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
'67 144 Skrevet September 12, 2010 Rapporter Share Skrevet September 12, 2010 Einar: Lav utveksling betyr lav toppfart og bra aks. Innmaten i kardangklokka passer over i akslingen på 240'n, men selve akslingene passer ikke rett over. 140-akslingen er litt breiere, og stagene er ikke bolt-on. Men ja, 140'n har lavere utveksling enn 240. Siter http://www.kirkeby-racing.net http://www.freewebs.com/kirkeby-racing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet September 12, 2010 Rapporter Share Skrevet September 12, 2010 Einar: Lav utveksling betyr lav toppfart og bra aks.Innmaten i kardangklokka passer over i akslingen på 240'n' date=' men selve akslingene passer ikke rett over. 140-akslingen er litt breiere, og stagene er ikke bolt-on. Men ja, 140'n har lavere utveksling enn 240.[/quote'] Det er en vanlig feil, lav utveksling betyr at utvekslingsforholdet er lavt, og med tanke på at det er en nedgiring som foregår i bakakselen, så vil en lav utveksling gi mindre nedgiring, og da mere toppfart og mindre akselerasjonsevne. For eksempel så vil min mercedes gå mye bedre med en 3.27:1 bakaksel enn den orginale 2.65:1 bakakselen, men toppfarten vil synke. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=990861 http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=880003 Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
'67 144 Skrevet September 12, 2010 Rapporter Share Skrevet September 12, 2010 Det der er jo bare unyttig flisespikking. Forhør deg litt rundt om i motorsportmiljøer, sjekk rundt på nettet om hvilken sjargong som blir brukt. Jo lavere utveksling jo bedre aks. 4:88 blir kalt for ei lavere utveksling enn f.eks 3:98. Kall det gjerne høyere du for min del, men ingen vits å forvirre andre med det. Siter http://www.kirkeby-racing.net http://www.freewebs.com/kirkeby-racing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo kjørar Skrevet September 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2010 tusen takk for svar:) men ka e sjargong? Siter volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e, volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D aprilia rs 125 00'- effektanlegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo kjørar Skrevet September 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2010 og et spørsmål til, er det bedre å få tak i ein 4:10 utveksling te 240, elle ta ein frå 140 å skru den over? ka e lågast utveksling? Siter volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e, volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D aprilia rs 125 00'- effektanlegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
'67 144 Skrevet September 21, 2010 Rapporter Share Skrevet September 21, 2010 Får du tak i 240-aksling med 4:10 utveksling så bruker du den selvsakt. De akslingene får du kjøpt for 1000-1500.- 140-innmaten skal passe over etter hva jeg har hørt. 145 Express har vel den laveste utvekslinga på 4:38 eller noe slikt om jeg ikke husker helt feil. Har ei slik aksling liggende, så skal vel etterhvert fløtte over innmaten til en 240-aksling om det passer... :-) Siter http://www.kirkeby-racing.net http://www.freewebs.com/kirkeby-racing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Liland91 Skrevet Oktober 7, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2010 Hvor skjekker man hvilken utveksling man har? Jeg har en 240 med b230a m47 og toppfart på ca 160-170 +- (mest minus :P) Siter Mercedes Benz 230te -89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo kjørar Skrevet Oktober 7, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2010 ok takk for svar:) for å finna utveksling så opner du opp lokket og telller taggene på det store tannhjulet, og det litla, så deler du det store på de litla. f.eks. viss det er 40 taggar på kronhjulet(det store) og 11 taggar på pinjongen(det litla) så tar du 40:11=3.36363636 då har du 3:36, utveksling, eller eg det ikkje sånn?:) Siter volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e, volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D aprilia rs 125 00'- effektanlegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Liland91 Skrevet Oktober 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2010 Det hørtes jo ganske logisk ut, får vel åpne å ta en titt da ;) Siter Mercedes Benz 230te -89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.