gtsome Skrevet August 16, 2010 Rapporter Share Skrevet August 16, 2010 Hei Mitt første innlegg her :) Kan noen forklare meg hva som menes med mellomgiring ved kjøring på en automatgirkasse? I girkassen er det også en låse kløtsj som låser converteren ved høyt motor turtall, hva menes med dette? Takker for svar :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ice3d Skrevet August 18, 2010 Rapporter Share Skrevet August 18, 2010 Velkommen :-) Forstår ikke hva du mener med mellomgiring. Hvor har du lest dette? Låseclutch er jeg også litt usikker hva betyr, men det er vel kansje overdriven eller stallspeeden på kassa. Gir du litt mer info om hvor du har lest/funnet ut dette, og kansje hvilken bil/kasse du har så blir det enklere å gi svar... Siter Go your own way! 87 Pontiac Firebird Trans Am 91 Chrysler Saratoga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gtsome Skrevet August 25, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 25, 2010 Hallo Beklager at jeg ikke har svart tidligere. Det har seg sånn at jeg er i militæret, og har vært på vognførerkurs på M113. Det er et pansra beltekjøretøy. På girkasseleksjonen sto det en del ting som vi ikke fikk forklart, og instruktøren kunne heller ikke forklare. Han sa at han skulle spørre på verkstedet på Rena, men vi hørte aldri noe før kurset var slutt. Her er det som sto i leksjonen: Girkassen på M113 er automatisk. Den har tre gir forover og et gir bakover samt nøytral. Ved start av M113 må girvelgeren stå i nøytral ( nøytralstart bryter ) I girkassen er det en låse kløtsj som låser converteren ved høyt motor turtall slik at vi får direkte drift og det kan virke som, at vi får mellomgiring ved kjøring. Ved ca 2300 - 2450 °/min får vi låsing. Dette er en gammel doning, bygd på 60 tallet. I teknisk håndbok som vi har på vogna står det: Fabrikat: Allison Division-GMC Modell: TX 100-1 Så hva er egentlig denne mellomgiringa og låse kløtsj? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet August 26, 2010 Rapporter Share Skrevet August 26, 2010 Det er snakk om lock up, altså låsing av converter og fast forbindelse, den kobler inn ved ca 2300-2450 rpm og det kan føles som om den legger inn ett halvgir. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.