Gå til innhold

spørsmål ang ledninger

Ranger emnet


bollerud

Anbefalte innlegg

Hei...har kikket litt på noen guider på bilstereo men er litt usikker på en ting.

 

Forrige eier av bilen min hadde et bilstereoprosjekt på gang i bilen, så tingene var sånn nesten ferdig rigget opp med ledninger osv. Dro ut cdspilleren i dag og kikket på ledningene som var koblet til.

Det han hadde gjort var å koble en ledning fra cd spilleren med "ACC" merke på sammen med en annen ledning fra cdspilleren med "battery" merke på. Så disse to ledningene gikk sammen i en ledning ut til batteriet. Det gikk også en svart ledning ut fra cdspilleren til batteriet som jeg antar er jording?

 

Er det ikke feil å koble ACC på battriet? skal ikke denne ledning på tennings ledning (ignition wire)?

Sånn som jeg har skjønt det så vil jo bare ACC tappe batteriet for strøm, noe som faktisk skjedde før jeg tok av alle ledningene fra batteriet.

 

takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare kaster inn et lite spm, siden denne tråden er aktiv, og jeg gidder ikke lage en ny tråd.

 

jeg vurderer å kjøpe en brukt forsterker, som er blitt brukt i en russebil, den er rimelig stor, tipper det er 4-kanals forsterker. jeg skal ha 2 subs på 600 w hver, gjør det egentli noe om forsterkeren bruker mer strøm enn den gir, så lenge den ikke tapper batteriet? vet at det går an å bruke monoblokk til subs, men tenker at denne er billig og fin å ha

VW Passat 98'

Honda CBR 125 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var det jeg også mente....menne tenningsstrøm ja, mange ledninger var det gitt hehe.

 

er poenget å koble ACC til en eller annen ledning som gir strøm ved tenning?

 

Det stemmer :) Rød til tenning og gul til batteri. Legger du opp egen må denne sikres innen 30cm fra batteriet med riktig dimmensjonert sikring.

 

bare kaster inn et lite spm, siden denne tråden er aktiv, og jeg gidder ikke lage en ny tråd.

 

jeg vurderer å kjøpe en brukt forsterker, som er blitt brukt i en russebil, den er rimelig stor, tipper det er 4-kanals forsterker. jeg skal ha 2 subs på 600 w hver, gjør det egentli noe om forsterkeren bruker mer strøm enn den gir, så lenge den ikke tapper batteriet? vet at det går an å bruke monoblokk til subs, men tenker at denne er billig og fin å ha

 

Ja, latskapen lenge leve? ;)

 

ALLE forsterkere bruker mer en det de leverer ut :) Mye effekt går nemlig bort i varme og andre finurligheter som skjer inne i en forsterker.

 

Men hva mener du egentlig i denne sammenhengen? Ja den kan drive subene dine - vil jeg anta, men uten noe mer info om hverken forsterker eller suber så blir det å fomle i blinde er jeg redd.

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår