Gå til innhold

Hvorfor må man Gløde Diesel motor?

Ranger emnet


Shaggy

Anbefalte innlegg

Takk for oppmerksomheten!

 

Jeg skal ha meg en Passat 1.9 130hk 2001mod. og det jeg lurer på er Hvorfor må man gløde Diesel motor?

 

Vel, dette vet jeg jo egentlig, men han jeg mulig skal kjøpe av sier at det er dama hans som hovedsaklig har kjørt bilen! Her prøver jeg IKKE og være frekk damer! ;)

 

Men hvis hun faktisk ikke vet at man skal gløde en Dieselmotor, hva slags konsekvenser kan dette ha for motoren? hvis den ikke har blitt glødet over lengre tid og VINTEREN:confused:

VW Passat 1.9 130HK 02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel-motoren har ikke tennplugger fordi at diesel er mer lett-antennelig. Dieselen antenner av seg selv på grunn av varmen inni sylindrene. Men når motoren er kald sliter du med å få det varmt nok til at dieselen antenner. Derfor har du glødeplugger for å varme opp inni sylindrene. Glødepluggene tenner bare i et par sekunder, etter det går alt av seg selv. Du bør gløde motoren hver gang du starter den, men det er viktigst når den er kald. Det er også spesielt når det er kaldt at du merker at bilen er tungstartet hvis du ikke gløder den.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel-motoren har ikke tennplugger fordi at diesel er mer lett-antennelig.

 

Diesel er langtfra lettantennelig, faktisk så utfordrer jeg deg til å helle diesel på garasjegulvet for å fyre på med lighter..

 

I en dieselmotor kommer det luft i sylinderen. Luften blir komprimert og der en tennplugg skulle tent, blir det i stedet sprøytet inn drivstoff gjennom en dyse, dieselmengden regulerer turtallet, i motsetning til en bensinmotor der gasspjeldets åpning og tilført luft styrer blandingen.

Der en bensinmotor har et kompresjonsforhold på 10:1 har gjerne dieselmotorer mellom 15:1 til 25:1, det er denne store kompresjonsforholdet som antenner dieselen.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel, som de fleste andre oljer, selvantenner under høyt trykk. Går fint å kjøre på motorolje :D Det finnes flere typer, forkammer blander diesel og luft før den suges inn i sylinderen og antennes, mens direkteinnsprøyta motorer får en dusj rett før øvre dødpunkt på kompresjonstakten, slik at det blir en senere og mer riktig tenning, noe som resulterer i mer kraft og mindre klakking.

 

Men grunnen til at man gløder,forklart for noobs er at når det er kaldt ute klarer ikke dieselen å selvantenne slik den skal. Derfor blir det skrudd inn varmeplugger som gløder i innsugskanalen for å forvarme lufta slik den selvantenner lettere. På dager med plussgrader er det egentlig ikke nødvendig å gløde, den tenner uansett slik den skal med en gang. Glødinga er ofte temperaturstyrt og hvis man har en eldre motor som er sliten og tungstarta kan det hjelpe å koble om glødinga på egen bryter.

 

Diesel er fryktelig vanskelig å bare tenne på¨men brenner som fan når det først tar fyr.

 

En liten fact; man kan kjøre varm en bensinmotor, kobler fra pluggene og bytter ut bensin med diesel vil den fortsatt gå :D

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for å forsøke å svare på det du spurte om til å begynne med, så klarer ikke jeg å innse at manglende gløding skal slite på noe særlig annet enn starter. Man TRENGER egentlig ikke gløde en dieselbil heller. Den starter før eller seinere på varmen som utvikles i kompresjonene. Problemet er at du som regel har gått strømtom eller kverka starteren ei stund før du kommer dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var litt upresise svar her, så kanskje jeg bør prøve.

 

En diesel glødes da den trenger litt ekstra varme for å få start kald, glødeplugger fungerer normal ved at de er skrudd inn i forkammeret, varmer den innsprøyta dieselen så den "forgasser" seg lettere med lufta, og antennes lettere, det er relativt få dieseler som greier å starte kald uten gløding.

 

Det finnes også løsninger med varmespiral i luftinntaket, men dette er ikke brukt mye, evt. i det hele tatt på bil.

 

Konsekvenser av å ikke gløde er slitasje på batteri, starter, diesel i olje, sot, men ikke noe alvorlig i disse små porsjoner.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår