Sondreland Skrevet April 5, 2010 Rapporter Share Skrevet April 5, 2010 Hei! Nå har vi etter mange timers jobbing begynt å få system i det rotet fjorårseierne av starcraften vår klarte å stelle i stand, liknende brannfelle skal man lete lenge etter. Anlegget består av 8x6*9 (pluss eventuelt 4 til, om vi får tilstrekkelig med strøm), en kenwood 10" sub og to 12" subber fra sony. Det står en exellent forsterket (nøyaktig watt er uvist, men den er svær og jeg mener det står 120a en plass på den), to mac forsterkere på 1500 watt, og en annen forsterker på 600 watt (merket husker jeg ikke, men er det noe som heter carver racing?). For øyeblikket bruker vi de to mac'ene til hver sin sub, mens exellenten driver 8x6*9. Vi har også en kondensator liggende, og lurer på om det er mulig å koble denne slik at den "leverer litt til alle forsterkerne", eller om den kunn kan brukes til en av dem. Problemet vårt er det at når alt er koblet til (minus de fire "eventuelle 6*9) så virker det som om det ikke kommer nok strøm til systemet. Strømkilden vår er for øyeblikket et 12 volts, som ikke er koblet til bilens strømsystem for øvrig da vi på dette tidspunkt kun bruker det til testingen av anlegget. Når vi spiller virker det som om begge subbene dør ut, altså at de spiller svakt i forhold til det de gjorde når vi testet subben alene, det virker rett og slett ikke som om forsterkerne leverer like mye effekt som når vi testet subben alene, mens 6*9'ene ser ut til å få nok strøm og spiller rimelig høyt og klart. Vi plages også med at forsterkeren til 6*9'ene svært ofte ryker sikringen i forkant. Er det noen som har noen innspill til hva problemet kan være? Vil det bedres når vi kobler forbruksbatteriet bak til startbatteriet foran, og eventuelt starter motoren og gir lading? Takker hjertelig for alle svar :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet April 5, 2010 Rapporter Share Skrevet April 5, 2010 Vel, et fulladet batteri har vanligvis en hvilespenning på 12,6 volt hvis det er i orden. Denne spenninga detter FORT ned ved belastning. Når bilen går(og batteriet er tilkoblet selvfølgelig) skal spenningen ligge på 14,4V. Disse 2 voltene utgjør STOR forskjell på effekten ut fra forsterkerne dine, og du risikerer å sprenge et eller flere elementer ved å kjøre de på så lav spenning som du gjør. Så prøv å koble batteriet til hovedbatteriet i bilen, med kraftig kabel selvsagt (50kv.mm. for eksempel), og sørg for god jording til forsterkerne og det ekstra batteriet. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondreland Skrevet April 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 6, 2010 Vel, et fulladet batteri har vanligvis en hvilespenning på 12,6 volt hvis det er i orden. Denne spenninga detter FORT ned ved belastning. Når bilen går(og batteriet er tilkoblet selvfølgelig) skal spenningen ligge på 14,4V. Disse 2 voltene utgjør STOR forskjell på effekten ut fra forsterkerne dine, og du risikerer å sprenge et eller flere elementer ved å kjøre de på så lav spenning som du gjør. Så prøv å koble batteriet til hovedbatteriet i bilen, med kraftig kabel selvsagt (50kv.mm. for eksempel), og sørg for god jording til forsterkerne og det ekstra batteriet. Takk for tipsene :) har du noen mulig årsak til at sikringen konstant ryker i forkant av den største exellent forsterkeren? kan nesten ikke skru opp volumet uten at den ryker, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dibbern Skrevet April 9, 2010 Rapporter Share Skrevet April 9, 2010 Feilkobling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet April 11, 2010 Rapporter Share Skrevet April 11, 2010 Takk for tipsene :) har du noen mulig årsak til at sikringen konstant ryker i forkant av den største exellent forsterkeren? kan nesten ikke skru opp volumet uten at den ryker, Når spenningen synker, øker strømmen, og sikringen kan ryke. Enkelt forklart: du kan ikke teste anlegget på den måten du gjør. Du må ha en stabil spenningskilde på rundt 14,4v. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.