Gå til innhold

Innstillinger på forsterker

Ranger emnet

Sailfish

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på litt på noen ting ang. hvordan forsterkeren bør være justert og hvordan ting kobles.

Forsterkeren (front):

601913.jpeg

Til forsterkeren vil det være tilkoblet en boombox med 2 8" elementer i, som kommer til å stå i bagasjerommet med elementene pekende mot baksetene. Boomboxen skal tåle opp til 800W, mens forsterkeren er bare på 500W, så blir vel ikke lett å sprenge ihvertfall?

Boomboxen dekker et område på 60-300 Hz.

Hvordan bør jeg stille "Gain" (min-max), "Bass Boost" (0dB-18dB), "LPF" (50Hz-250Hz), "X-Over" (LPF, Full, HPF) og "HPF" (50Hz-250Hz) for å oppnå den beste basseffekten?

Hva skal jeg velge av "Low input", som jeg har to røde og to hvite av, eller "High input", som er en inngang med plass til en medfølgende sukkerbit (=det jeg kaller slike "samlebokser" for ledninger, som f.eks. ISO-koblinger bruker)?

Fra sukkerbiten står det ut fem ledninger:

- R SIGNAL IN (-)

- L SIGNAL IN (-)

- SIGNAL GROUND

- R SIGNAL IN (+)

- L SIGNAL IN (-)

Sukkerbit:

601914.jpeg

Ingen av vennene mine som har litt peiling på bilstereo, dvs. har bygget og koblet eget anlegg, aner hva "High Input" er til. De har bare brukt "Low Input":wonder:

Håper noen kan hjelpe meg litt her:m'm:

Mvh,

Tom-André

Endret av Sailfish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner ikke hva du skal bruke som signalkilde - men high input brukes kun hvis signalkilden (normalt cdspilleren din) ikke har RCA/Phono-utganger. Patenten er da at du kan bruke høttalerutgangen på spilleren inn på High Input på forsterkeren.

Gain/bass boost stiller du i utgangspunktet så lavt som mulig, så får du en kompis til å stå bak og skru sakte oppover samtidig som du sitter i førersetet og hører etter.

X-over setter du på LPF (lavpassfilter). LPF-hjulet (i mangel av et bedre ord) til venstre for X-over setter du sånn omtrent kl.12 (rett opp) og får den tidligere nevnte kompisen til å skru denne mot klokka til det høres greit ut.

HPF blåser du i, da dette brukes til å fjerne lavere frekvenser.

Beklager noe rotete setningsbygging, har tatt et par pils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg anvisningen over her, og still det slik du liker det.

Et tips er å ha en liten overlapp med LPF filteret på forsterker til sub og HPF-filteret på spiller eller forsterker til de vanlige høytalerne.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til ISO-koblingen og antenneledningen har jeg en hvit og en rød utgang bakpå spilleren min. Vil dette tilsi bruk av "Low Input" eller "High Input"?

Og, kan noen fortelle meg hvorfor jeg har to røde og to hvite innganger på forsterkeren min?

Er vel få som har to spillere i bilen sin?

Er det for å kunne koble inn flere forsterkere da ell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller med en rød og en hvit utgang bak som signalkilde, ja.

Kan jeg justere forsterkeren med en gang jeg har satt opp anlegget, eller bør jeg vente til bassen er spilt inn?

Du nevner ikke hva du skal bruke som signalkilde - men high input brukes kun hvis signalkilden (normalt cdspilleren din) ikke har RCA/Phono-utganger. Patenten er da at du kan bruke høttalerutgangen på spilleren inn på High Input på forsterkeren.

Gain/bass boost stiller du i utgangspunktet så lavt som mulig, så får du en kompis til å stå bak og skru sakte oppover samtidig som du sitter i førersetet og hører etter.

X-over setter du på LPF (lavpassfilter). LPF-hjulet (i mangel av et bedre ord) til venstre for X-over setter du sånn omtrent kl.12 (rett opp) og får den tidligere nevnte kompisen til å skru denne mot klokka til det høres greit ut.

HPF blåser du i, da dette brukes til å fjerne lavere frekvenser.

Beklager noe rotete setningsbygging, har tatt et par pils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider