Gå til innhold

Regler for trimming av veteranbil

Ranger emnet


Thechingchongchang

Anbefalte innlegg

Samme regler som for nye biler, alt av ombygging skal godkjennes av biltilsynet og skal inn i vognkortet. Om bilen er registrert før 1960 slipper du EU-kontroll, noe som gjør at det er vanskeligere å bli tatt for ombygging. Men du kan fortsatt bli stoppet i teknisk kontroll og få kjøreforbud om du ikke har alt på stell.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at vis bilen er frå før 1960 så slipper man eu-kontroll. Er bilen fra før 1971 trur eg det var (litt usikker på om det er 70 eller 71) så går den under kjøretøyforskriftene fra 1941 som gir det lettere å få godkjent bur osv. Andre som er mer inn i dette enn meg, men er noko i den duren. Men slipper også og betale agift for effektøkning på biler som er eldre enn 10år;)

Old Kadetts never die!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at vis bilen er frå før 1960 så slipper man eu-kontroll. Er bilen fra før 1971 trur eg det var (litt usikker på om det er 70 eller 71) så går den under kjøretøyforskriftene fra 1941 som gir det lettere å få godkjent bur osv. Andre som er mer inn i dette enn meg' date=' men er noko i den duren. Men slipper også og betale agift for effektøkning på biler som er eldre enn 10år;)[/quote']

 

1971 mod og eldre går under reglene for 1942. og kan trimmes dagen etter at du har fått den om du vil, hvordan regelene er for triming på veteranbiler nyere enn 1971 og som blir tatt in på 1-15 regelen vet jeg ikke, er bilen nyere enn 1971, eller gamlere for den saks skyld, og blir registrert som bevaringsverdigt kjøretøy, så har du ikke lov til å trimme den i det hele tatt.

 

 

"Men slipper også og betale agift for effektøkning på biler som er eldre enn 10år"

 

Nesten riktig, er om det er 10 år eller lengre siden bilen var førstegangs registrert i Norge, så om du nå i 2010 importerer og registrerer en 1998 mod, eller en 1985 mod om du vil, så kan ikke du avgiftsfritt trimme den før i 2020

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår