Bilmann Skrevet Januar 31, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2004 Går det bra å sette turbo på en 1.6liters opelmotor. Den er fra 89 Kadett. 82 HK org. Hadde vært gøy å prøvd. Bilen er jo uten innsprøytning, så det må jo være litt enkelt å bygge den om hvis det skal være litt lønnsomt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KalleDybvik Skrevet Januar 31, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2004 Hehe.. ja jøss det går jo. Hadde nå heller byttet til en GSI motor og deretter satt en turbo på. (kanskje) Du får jo den aller verste gsien opp i 150 hk og hvis du har lest bilsport så kjører du glatt ifra en evo6 på banen men et lettere modifisert understell... men seff turbo er FETT!! Siter Ei øl i hånda er bedre enn ti på taket! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z10an Skrevet Februar 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2004 hvis du bare tar for deg innsug og forgasser fra ascona, og tar bort evt katalysator har du 90hk i utgangspunktet... for turbo må du enten ha trykkgasser, innsprut eller sette forgasseren før turboen... så det blir litt å gjøre likevel... men for all del, alt går... vært inne på tanken selv med asconaen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grubbel Skrevet Februar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 skal da gå ganske fint det :) med moderat lading, evnt dreie stempler litt bare sveise deg en manifold, borre hull i bunnpanne til oljeretur, borre til oljehenting, og skaffe noen slanger mellom gasser og turbo :) Siter fly without wings Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z10an Skrevet Februar 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2004 må uansett bytte gasser eller få noen til å modde den du har... disse gasserne i opel tåler ikke ladetrykk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grubbel Skrevet Februar 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2004 han kan jo montere turboen slik at den suger igjennom gassern og ikke blåser Siter fly without wings Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KadettC16v Skrevet Februar 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2004 Originally posted by Z10an må uansett bytte gasser eller få noen til å modde den du har... disse gasserne i opel tåler ikke ladetrykk... Har kanskje noe med at det ikke er trykk gasser da..så det gjelder ikke bare Opel. Kan bygge en trykkboks eller få tak i en trykktett gasser, fra volvo f.eks. Siter Omega 2.2DTI Omega B 16v Turbo 286whp Kadett C 74' Caravan 1200 Kadett C 77' Caravan RIP Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kroffer Skrevet Februar 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2004 du kan lese denne tråden! http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=11634 Mange tips og hint der :) Siter æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z10an Skrevet Februar 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2004 Originally posted by Jay han kan jo montere turboen slik at den suger igjennom gassern og ikke blåser kan jo det, og eg vet det går, men eg ville ikke hatt så lyst å suge masse bensin gjennom en gloheit turbo:rolleyes: derfor eg ikke har planer om å bygge golfmotoren min på samme måte som lethal.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2004 Originally posted by Z10an kan jo det, og eg vet det går, men eg ville ikke hatt så lyst å suge masse bensin gjennom en gloheit turbo:rolleyes: derfor eg ikke har planer om å bygge golfmotoren min på samme måte som lethal.... Er faktisk ikke så gæærnt å ha sugegasser-turbo, bensina blander seg jo nesten optimalt når det går forbi kompressorhjulet, samt god forstøvning og fordampning, samt noe av den beste kjølinga du kan få, bensin kjøler noe helt sjukt..., trenger ikke intercooler da. Ellers har jo japsene forgassere som passer trykk ganske bra, luftinga til flottøren er i forgasseråpninga, amt at dem er ganske tette. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z10an Skrevet Februar 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2004 Originally posted by Granada3.0GL Ellers har jo japsene forgassere som passer trykk ganske bra, luftinga til flottøren er i forgasseråpninga, amt at dem er ganske tette. Regner ikke dette gjelder en hvilken som helst japse-gasser?? eksempler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kroffer Skrevet Februar 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2004 Originally posted by Granada3.0GL Er faktisk ikke så gæærnt å ha sugegasser-turbo, bensina blander seg jo nesten optimalt når det går forbi kompressorhjulet, samt god forstøvning og fordampning, samt noe av den beste kjølinga du kan få, bensin kjøler noe helt sjukt..., trenger ikke intercooler da. Hvordan er det mulig at bensin kjøler ned? Er det ikke stor fare for at blandingen antennes i/rundt turboen da det ofte kan bli veldig varmt der? Har tenkt på å gjøre dette selv så det er veldig interessant :) Siter æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2004 Regner ikke dette gjelder en hvilken som helst japse-gasser?? eksempler? Ikke helt sikker, men lurer på CA20S Nissan(Bluebird), tror den har det, en del toyota mener jeg har det også, Du ser om lufinga til flottørkammerret kommer i "forgasserhalsen", også må du passe på at flottøren tåler trykket(opptil 0,5 vil det vel gå greit uanZ), finner du en massiv flottør så... Hvordan er det mulig at bensin kjøler ned? Er det ikke stor fare for at blandingen antennes i/rundt turboen da det ofte kan bli veldig varmt der? Har tenkt på å gjøre dette selv så det er veldig interessant Har tenkt tanken på det selv, men tviler på at volvo hadde brukt dette på sine orginale turbo-satser hvis det var noen fare for dette. Hvis du har sett Formel ! så bruker de jo bensin til å kjøle ned motor/eksos, smeller godt og kommer flammer men. Bensin har den egenskapen at den helst vil være gass, derfor tar den varme fra alt den kan, prøvå ta bensin på handa så ser du at den kjøler ganske kraftig. Hvorfor tar det ikke fyr i forgasseren når det slår tilbake og da gjerne med stikkflammer? Ikke ta meg feil nå, bensindamp er ekstremt brannfarlig, men kanskje ikke så ille som noen vil ha det til, vet ikke helt hvorfor, men i blandingsforholdet rundt 1 lambda-dvs 14,7:1 må det kanskje litt kompresjon til for å få lett antenning.... Om du kun har kompresjonsforhold 5:1 og har f.eks 12:1 AFR såvil du ha en tungstartet motor, men kommer du opp til 9:1 i komp så kommer den med en gang. Har og hørt av en som har peil at sugegasser-turbo-oppsett gir bedre kjøling enn en hvilken som helst intercooler. Bensina vil kanskje også holde tempen på kompressordelen så lav at det ikke er farlig, dessuten er det turbindelen som er varm. Dette er kun ment som veiledende på beste viten fra meg. Går ikke god for alt som står der men ved sunt folkevett går det ann å plukke ut det som stemmer helt sikkert. MVH.:) :) :) Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z10an Skrevet Februar 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2004 høres jo egentlig greit ut dette... men er litt skeptisk selvom... har selv fått tak i gasser fra b21at, så dette blir måten eg gjør det på... mulig eg prøver sugegasserturbo en annen gang... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2004 Er litt skeptisk sjøl til det og, hvis jeg skal bygge turbo blir det nok sprut eller no jalla greier Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.