Plecto Skrevet Januar 27, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2010 Hei. Er ute etter å forbedre lyden i bilen min ytterligere. For en tid tilbake kjøpte jeg nye elementer, rundt 5" komponentsett foran og 2 rundt 6" "basselementer" i hattehyllen. Dette ble en kraftig forbedring fra mine tidligere originale elementer, men jeg er ikke fornøyd. Så straks volumet begynner å gå opp settes hele hattehylla i sving og lyden blir helt forferdelig. Planen er å montere elementene til metallet under hattehyllen for å unngå vibrasjoner, men hvilke andre forbedringer kan man gjøre? Hva gjør man for å oppnå "bra" bass uten sub? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lroedal Skrevet Januar 27, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2010 Hvilken bil har du da? Du har ikke mulighet for å få satt inn 6.5" foran og 8" bak da? Jo større elementene er, jo lettere er det å få trykk fra de, så fremt ikke kvaliteten er elendig da. :) Siter lroedal.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lroedal Skrevet Januar 27, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2010 Eventuelt kan du legge en aktiv sub under førersetet f.eks, den gir et lite løft i lyden bassmessig, uten å være i veien. :) Siter lroedal.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Plecto Skrevet Januar 27, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2010 Bortgjemt sub er fint en mulig, men den trenger vel ikke være aktiv? Men hva slags sub skal dette være? Den må jo være veldig lav og liten for å få plass under der. 8" bak er jo en mulighet, men skal jeg feste disse til metallet under hattehylla må jeg kanskje fram med vinkelsliperen eller i hvert fall noen virkelig macgyver manøvrer (kan være mulig). Foran er det ingen mulighet, de jeg har der er allerede større enn originalelementene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Plecto Skrevet Januar 27, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2010 Bilen min er en Kia Sephia 96 modell Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lroedal Skrevet Januar 27, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2010 Om du skal få plass til den under setet må du vel egentlig gå for aktiv, tror jeg... Evt. ha en sub som bygger VELDIG lite innover samt være flink å lage kasse :P Men da må du ha en annen plass å legge forsterkeren.. :) Så blir nok lettest med en som er aktiv! Siter lroedal.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom-sierra Skrevet Januar 27, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2010 Hei. Er ute etter å forbedre lyden i bilen min ytterligere. For en tid tilbake kjøpte jeg nye elementer, rundt 5" komponentsett foran og 2 rundt 6" "basselementer" i hattehyllen. Dette ble en kraftig forbedring fra mine tidligere originale elementer, men jeg er ikke fornøyd. Så straks volumet begynner å gå opp settes hele hattehylla i sving og lyden blir helt forferdelig. Planen er å montere elementene til metallet under hattehyllen for å unngå vibrasjoner, men hvilke andre forbedringer kan man gjøre? Hva gjør man for å oppnå "bra" bass uten sub? heisann :) du kan bygge en tett "kasse" under emelentene med litt volum i, og eventuelt som han som komenterte først sette inn større, men 6" *2 skal gi nogelunde trøkk, men de må få en "kasse" så elementet ikke bare flyr opp å ned uten noe motstand, det resulterer med at elemntet forstyrrer diskanten og derretter blir det dårlig lydkvalitet, annbefaler å kjøre med delefilter om du ikke har det ifra før, og kjøre det på forsterker og ikke rett på spilleren. har mye bedre instillingsmuligheter på 2/4/5 og 6 veis forsterkere :) men sjekk rms på elementene føre du kjøper forsterker osv, så du ikke kjører for mye watt osv på elementene. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lroedal Skrevet Januar 28, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2010 Watten skal ikke ha noe å si, så lenge han spiller med hodet. Jeg gir de elementene jeg har nå 220w rms, og de har en oppgitt tålighet til 35w rms... :) Siter lroedal.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
user_name Skrevet Januar 28, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2010 (endret) Bygg kasse til 5'25" forran, om de sitter i døren må du dempe døren, og lag glassfiber kasse om du har muligheten til det. Endret April 27, 2011 av user_name Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Plecto Skrevet Januar 28, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2010 Innfelningskasser må du gå litt nærmere på. I døren er det mer eller mindre null plass til noe som helst annet, men du mener at å fylle døren med f.eks. glava vil forbedre lyden? Hvor stor skal en kasse til et 8" element være? Eller er dette likegyldig og at en kasse uansett størrelse vil være bedre enn ingen kasse? Jeg har god kunnskap når det kommer til hifi, men er er sjeldent kassebygging spesielt aktuelt :P Men jeg vet i hvertfall det at en god 8" subwoofer kan spille rimelig pent, dypt og høyt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg