Gå til innhold

hjelp til valg av forsterker?

Ranger emnet

crowie

Anbefalte innlegg

hei.

har tenkt å bygge meg bilanlegg.

sliter litt med at jeg ikke vet helt hva som trengs av forsterker til sonn å sonn bruk. så...

jeg skal kjøpe 2 stk:

Ground Zero GZNW 12 SPL 4500W RMS 2 x 1 ohm

noen anbefalinger til forsterker(e) som jeg må ha til å drive dette?

hiv gjerne med pris på den/de.

takk for svar. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der trenger mye power!

Villekjøpt 2x Dynabel bf 8501 og linke de. Da har du 10 000WRMS i 1 ohm.

10 000 per stk.

Men da trenger du mye strøm, ville minumim hatt ett ekstra stort batteri, f.eks odyssey pc 2150

I tilleg må du oppgradere alt av kabler fra dynamo til batteri og jording. Du må også ha et veldig godt jordingspunkt, da ville jeg sveisa et helt nytt punkt et sted der du skal ha batteriet og i tilegg jord fra f.eks setebeltet.

Ville regna med hvertfall 30 000 i tilegg til høytalerne for å drive de fult ut.

1996 Omega B 3,2 Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du tenker på da med strømmen er:

at visst jeg kjøper et ekstra og monterer f eks. i bagasjerommet. så jorder jeg fra - til karosseriet?

også seriekobler jeg + ene på begge batteriene og skifter ut jordingssystemet til batteriet i motorrommet?

men skjønnte ikke helt det dær med setebeltet du snakket om ? :/

anyway takk for svaret^^,

Prisen legger jeg meg ikke såååå mye opp i. da jeg kan starte med halvparten å bygge på under veis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente med setebeltet:

De forsterkerne krever så hinnsides mye strøm, og som crowie også sier her, må du oppgradere dynamoen.

Tar minus fra et sted i bagasjerommet ja, (regner med det er der du skal ha batteri) Kan være greit med 2 jordingspunkt, for å være sikker på at det er godt nok. Jord fra bagasjerom og inn på batteri bak. Så trekker du pluss fra batteriet forran, til batteriet bak. Hvis dette er et orginalt batteri, eller noe annet jall må du nesten bytte det også.

1996 Omega B 3,2 Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups. dette kan bli en kostbar afære.

Hvis du skal kunne mate 2x4500 W med mat til 2 slike subwoofere da trenger du: 9000w / 12v = 750 amp fra dynamoen i bilen, så da tror jeg kansje det kan bli noe urealistisk å kunne drifte en slik 2 slike subber på en skikkelig måte. Du bør kansje vurdere kun en subb, og skaffe en forsterker så dyr du har råd til, kansje bytte dynamo på bilen hvis mulig. Ofte kan en dynamo fra en dieselbil være lett å få til, da har en som oftest 140 til 150 amp å leke seg med. et skikkelig bilbatteri som er bergnet for seriøs lyd kan også hjelpe, samt et skikkelig kondesator.

Og så bør du bygge en sinsyk solid basskasse for å kunne hamle opp med slike bassdyr du snakker om her. HEHE

Lykke til :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider