Gå til innhold

Instrumentfeil 1990 Passat

Ranger emnet

Frankieboy

Anbefalte innlegg

Hei! Har en passat 1990 mod 1,8 Bensin.

Kjøpte bilen for ca en måned siden, og registrerte ganske raskt at Tank/Tempmåler kuttet ut å virke når bilen ble varm. Noen ganger kommer målerne opp igjen for å så dale ned igjen, I tillegg til dette blinker det bare raskt EN gang i kontrollampen for Oljetrykk når tenningen skrues på. Og denne skal jo lyse konstant eller blinke helt til oljetrykk er oppnådd..

Trakk raskt en konklusjon at dette måtte være instrumentet som hadde et dårlig printkort, dro innom nærmeste bilhugger og fant et instrument.. Da dette var montert var det helt mørkt i alt i hele instrumentet.. Skjønte da mindre, men siden de ikke hadde flere instrumenter der byttet jeg det inn i en brukt sikringsboks og tenkte at jeg kunne prøve å bytte den(Disse har jo en tendens til å smelte på vw)Men nei.. Instrumentet det gamle instrumentetmitt virket eksakt på samme måten..

Dro innom ett annet huggeri og leitet rundt, fant en tilsvarende bil med instrument, forskjellen var at dette har digitalklokke og turteller istedenfor analog klokke, jeg så med en gang at kontakten inn på selve meteret ikke var lik som mitt gamle og tok med kabelmatta ned til sikringsboksen også(To blå kontakter i enden mot sikringsboks) Monterte dette og da virker Tank/Temp perfekt!! Men Oljetrykkslampen blinker fortstt kun en kjapp gang når tenningen skrues på.. Har målt ledninger inn på begge oljetrykkbryterne og har der batterispenning, er dette riktig? Har forsøkt å koble de vekk, ingen forskjell.. Har gått inn på ledning nr 3 på kontakten på instrumentet som etter haynesboka skulle være jord til printplata og jordet denne i tilegg, uten hell .. Det rare er at den orginale kabelmatta til instrumentet har 2 ledninger som går i en egen kontakt utenom de 2 blå, disse er til blinklyset til den ene typen instrument etter det jeg har funnet ut..

I tillegg til dette med oljetrykkslampa har jeg jo da et luksusproblem med instrumentet, jeg vil så gjerne ha turtelleren til å virke siden den første sitter der nå, Det er liksom ikke bare å strekke opp en ny ledning fra coil ettersom dette er den "NYE" coilen som er støpt, regner også med at signaler går innom motorstyreenheten.. Kan dette med oljetrykkslampa og turteller skyldes en bug i styreenheten? Har virkelig begynt å gå tom for ideer her og kunne trenge noen tips og et bedre koblingsskjema en Haynes håndboka klarer å tilby.

Er takknemlig for alle tips og vink på veien her..

Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider