Espein Skrevet November 4, 2009 Rapporter Share Skrevet November 4, 2009 Har hatt min Audi a4, 00 modell på eu-godkjenning. FWD. Fikk følgende feil: 2'er feil, sprekk i bremseslanger foran. 1'er feil, slakk i begge hjullager bak. Er det mulig å stramme hjullagerene bak? Og trenger jeg 4 nye bremseslanger tilsammen framme? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
veegard Skrevet November 4, 2009 Rapporter Share Skrevet November 4, 2009 Du trenger vel bare én på hver side. Fåes på feks autospar. Om det er slakk i hjullagerene må de byttes. Dette er litt jobb, du trenger bl.a. presse. Siter A4a B6 2.0 MT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 4, 2009 Rapporter Share Skrevet November 4, 2009 Går de tikke å justere bak på FWD-utgaven da? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
veegard Skrevet November 4, 2009 Rapporter Share Skrevet November 4, 2009 Vel, det går jo an å prøve å justere inn, det er jo det letteste. Men et hjullager som det har kommet slakk i av seg selv vitner om dårlige lagre, med mindre noen har vært å pølset baki der. Av med hjulet, av med senterkoppen, fingre rundt i greasen inni der etter splinten, trekke den ut, ta av kronmutteren, så kommer man til en bolt der. Den skal være så stramt på som mulig, men ikke strammere enn at skiven bak får bevege seg fritt. Test med å bruke et flatt skrujern for å skyve den fram og tilbake. Tørk av deg på lankene og prøv å spinn skiven rundt, om det går greit er det greit. Sjekk om det fortsatt er slakk, det gjøres lettest ved å ta dekket på igjen og utsette det for vertikale og horisontale bevegelser. Siter A4a B6 2.0 MT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 4, 2009 Rapporter Share Skrevet November 4, 2009 Så stramt som mulig var vel ikke helt beste måten å si det på. Det skal være så liten slakk som mulig, helst ingen, men heller en liten slakk enn antydning til treghet. Og koniske rullelagre er det helt normalt å måtte justere inniblandt. Noen få justerbare lager skla justeres med ett forspenn, men dette gjelder stortsett kun på drivende aklser, og dette gjelder ikke på disse. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espein Skrevet November 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 4, 2009 Tusen takk for raske svar :) Okei, er det bare en slange altså? Husker bare att på volvo 740 var det 2 bremseslanger pr calipter. Men trenger jeg bare 2 bremseslanger da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 4, 2009 Rapporter Share Skrevet November 4, 2009 Tusen takk for raske svar :) Okei, er det bare en slange altså? Husker bare att på volvo 740 var det 2 bremseslanger pr calipter. Men trenger jeg bare 2 bremseslanger da? Volvo brukte lenge trekantdelt bremsesystem, altså to kretser på hver kalipper foran og ved kretsfeil mistet man kun bremsene på ett bakhjul, selvfølgelig redusert bremsekraft. Volvo var nesten aleine med bruken av den bremsekretsoppdelinga. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BARE B Skrevet November 4, 2009 Rapporter Share Skrevet November 4, 2009 Du kan ta ut lagere og se om det er merker i rullene. Vaske rent og sette dem inn med nytt fett. Dette skal gjøres på en litt spesiell måte. Enten ved å ha utstyr til å presse lageret fult av fett eller ta en klump med fett i handa og skrape bunndel av lagert i denne så alle rullene blir fylt. Gjøre rent må du uansett om du skal skifte lager og lagerbaner. Sett sammen, skru på hjulet og stram mutteren skikkelig til. Slakk opp og stram en gang til mens du roterer hjulet.Slakk igjen og gjenta til det ikke er slakk når du rugger i hjulet. Bittelitt slakk er ok og pass på at det ikke blir for stramt. Bruk hjullager fett av god kvalitet. Husk låsesplint !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Etter noen km kjøring skal/bør (nesten ingen som gidder dette) du jekke opp og se etter om du må justere . Lykke til :-) Siter Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
veegard Skrevet November 4, 2009 Rapporter Share Skrevet November 4, 2009 Vel, joa, litt dårlig formulert, men jo, den skal sitte så langt inn at den akkurat såvidt ikke hemmer hjullagerets bevegelse. Om man først tar utav innerlageret og skal fette det opp på nytt er det jo ca like mye arbeid å bare bytte hele lageret :) Bilrema har lagere, men du kan ikke bruke pakningen deres om du har 97 eller over, da må du kjøpe pakningene løst på møller. Siter A4a B6 2.0 MT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BARE B Skrevet November 4, 2009 Rapporter Share Skrevet November 4, 2009 Nå ja ikke helt like mye jobb. Man slipper å slå ut lagerbaner og presse inn nye . Om lagere ikke er slitt så sparer man jo den kostnaden også. Siter Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.