Vangen Skrevet Oktober 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2009 Da er jeg tilbake med nytt turboprosjekt, og denne gangen skal jeg ta det et hakk lengre en det forrige prosjektet. Har akkurat vært å hentet et kjempeeksemplar av en Saab 900 Turbo med så mange som 8 ventiler med komplett Airflow styling, den store vingen og aerofelger. Inni bilen sitter man komfortabelt på røde skinnseter, og blir det for varmt så kan man skru på Aircondition eller åpne den elektriske takluken. Ellers så finner man elektriske ruter og sentrallås på bilen. Med andre ord en av toppmodellene fra 1985. Pr. idag så er bilen noe nedplukket av forrige eier som har gjort en flott jobb med å fikse gammelt gugg på gulvet og lagt ny lydisolering. Påfølgende uke vil da bestå av å legge inn matter igjen å sette inn stoler og seter. Og da vil det også vanke med en liten photoshoot. Jeg har ikke helt planlagt enda hva bilen skal få gjennomgå fremover, men den skal iallefall settes istand til "mint-condition", så får man bynne med litt oppjustering av ymse ladetrykk med tiden og det som følger på. Så her kommer en liten teaser med hva som befinner seg på stuegulvet mitt, og flere bilder kommer etterhvert som kveldene løper på. God helg! Mvh. Marius ;) Siter VW Passat '99 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Undlien Skrevet Oktober 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2009 oioi, god gammal t8 ja gitt, hvilket karos er det? 3/5 dørs cc eller 2/4 dørs sedan da? Nå er det bare å begynne å bygge om til t16!:D, er ikke stort vits i å trimme t8 med k-jet :/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vangen Skrevet Oktober 31, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2009 Er nok en femdørs, og det blir T8 trimming for alle pengene ;) Siter VW Passat '99 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Undlien Skrevet Oktober 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2009 5 dørs er ikke min favoritt, men det går an å få de fin også! Har du fult airflow sett liggende? Bli helten min, t8 med datasprut og fin turbo:D å org grenrør, det er så kul lyd! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen. Skrevet Oktober 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2009 Helt konge :D :D Siter '95 SAAB 900SE '83 SAAB 99GL Prosjekt http://www.bilforumet.no/prosjektforum/236833-jorgen-saab-99gl-stroken-lav-lav-lav.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vangen Skrevet Oktober 31, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2009 5 dørs er ikke min favoritt, men det går an å få de fin også! Har du fult airflow sett liggende?Bli helten min, t8 med datasprut og fin turbo:D å org grenrør, det er så kul lyd! Kjører på med fem-dørs siden det er litt spesielt med airflowkit på de. Er fult kit på bilen, bortsett fra frontleppen. Ellers så har jeg et sett til med airflow sideskjørt til 5-dørs liggende. Siter VW Passat '99 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vangen Skrevet November 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Har et problem som jeg er litt usikker på hva jeg skal starte med å se på. Før jeg begynte så måtte jeg trykke clutch-pedalen helt inn for å kunne sette bilen i gear. Og jeg kunne ikke slippe den noe serlig ut før det tok. Så jeg begynte å skulle lufte clutchen, men fikk bare ut luft når jeg fikk en til å trykke på pedale. Så jeg mistenker at den suger falskluft en eller annen plass. Hørte med gamlingen som bor langt unna om hva det kunne være, og han sa at jeg burde se på mastersylinderen om den var ødelagt. Er det noen som har andre forslag? Har nesten ikke jobbet med clutch på og900 annet en å bytte clutchplate og demontert slavesylinder. Siter VW Passat '99 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vangen Skrevet November 6, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 6, 2009 Har til nå fått byttet bremseklosser og skiver forran, og bestillt nye klosser bak. Håper på å komme i bedre form til neste uke og få litt fart på sakerne. :) Siter VW Passat '99 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vangen Skrevet Januar 23, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2010 Heisann. På tide med en liten update her. Jeg så meg nødt til å sette bort prosjektet pga. noe litt alvorlig sykdom, og måtte legge alle kreftene ned i skolebenken isteden for bilen. Men nå er jeg operert og klare for nye utfordringer. Bilen står pr. idag lagret under presening, og er "noe" nedfryst. Så om jeg får motet til meg før det blir noe varmere i været er usikkert. Men til jul fikk jeg Haynes reparasjonsmanual til Saab 900 og begynte å lese litt på den mellom studiene og har surfet litt rundt på nettet etter deler. Så jeg har tenkt å lage meg et lite topplokk prosjekt mens jeg venter på bedre vær. Har vært i kontakt med en som skal demontere en topp til meg å få sendt den nordover. Så ta skal jeg hive meg rundt og lære meg å overhale toppen og få det gjørt. Så blir spørsmålet hva jeg kan gjøre utover å overhale i form av trimming. Da tenker jeg på sterkere/større deler og port/polish. Så det står på planen fremover iallefall. mvh. Marius Vangen Siter VW Passat '99 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vangen Skrevet Mars 21, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2010 Da har jeg skaffet meg ekstra gearkasse og topp, så nå blir det renoveringsprosjekt. Skal legge ut info og bilder fortløpende fra hva jeg holder på med. Stay tuned. ;) Siter VW Passat '99 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen. Skrevet Mars 21, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2010 Bra bra! :) Følger med! Siter '95 SAAB 900SE '83 SAAB 99GL Prosjekt http://www.bilforumet.no/prosjektforum/236833-jorgen-saab-99gl-stroken-lav-lav-lav.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vangen Skrevet Mars 22, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2010 Har fått gjort litt på delene jeg har liggende ekstra nå, så litt fremgang er det. ;) Og ja, dette er nok ikke den beste arbeidsplassen man har sett, men det gjør susen. ;p Siter VW Passat '99 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vangen Skrevet Mars 23, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2010 Da var toppen demontert og helt rengjort. Nå blir jeg å undersøke litt rundt om hvordan jeg eventuelt kan porte og polishe toppen for å få bedre flow i den. Kom gjerne med innspill vist du har gjort lignende selv og har innspill. Ellers ønsker jeg tips om hva jeg bør skaffe meg av ventiler og fjærer, da jeg har lyst på noe som er kraftigere en originalt. Siter VW Passat '99 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vangen Skrevet Mars 24, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2010 En liten snapshot av verktøyskapet mitt. :) Har fått vaska gearkassen nå, og har ikke funnet noen skavanker på den enda. Siter VW Passat '99 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vangen Skrevet April 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 1, 2010 Dagens fangst: Dyser til K-jet: Noen gamle blinklys fra første Saab'en. Skulle se om jeg kunne ta bort lakken og få et greit resultat. Brytere fra første Saab'en som også har fått smake lakk. Blir ikke å prøve meg på interiørlakkering med det første igjen. ;) Fikk bort det meste, så de tas vare på som reserve. EGR-ventil med rør som jeg tok deler fra for å plugge igjen uttak i innsuget. Sveising pågår. Sveising av mutter. Klargjøring av brakett. Inspeksjon av styretrykksventil. Ferdig rengjort. Prøvemontering av brakett. Prøvemontering av plugg. Skitten K-Jetronic. Er litt usikker på det tekniske navnet på denne. Bruker bare å kalle den for "K-jetten". Inspeksjon og rengjøring. Demonterte også platen som løfter armen og polerte den i håp om at det ikke skal samle seg møkk på ny etter at den tas i bruk igjen. Flere bilder av rengjøring. Løsnet alle overganger, rengjorde dem og kontrollerte skivene med gummi-innlegg. Kan man egentlig få tak i slike ny, og isåfall hvor? Har ikke sett de i Speedpart sin katalog. Montering av plate til løftearm. Merk at skruen som fester denne skal ha låsemiddel. La på et lag med svartsilikon får å være sikker på at det skulle bli tett mellom korkpakning og delene. Korkpakning montert. Begynner å ligne på noe nå. ;) Underside. Ferdig montert K-jet med luftfilterboks. Oppstart av innsug-prosjekt. Startet med vinkelsliper. Fortsatte med luftverktøy med sliperondell. Så over på sandpapir med 240, 1000 og 2000 korn. Men jeg ser at jeg skulle brukt flapdisc isteden for slipeskive da overflaten er veldig ujevn, på tross av at den er blank. Oversikt over deler jeg har drevet med i dag. Styretrykks ventil. Ventil for tilsats luft. Oversikt. Kaldstartsdyse. Deilig å få kommet greit igang med prosjektet nå. Har også bestilt litt deler nå. 3" eksosanlegg hele veien fra turbo og bak er bestilt. Også pakninger slik at jeg kan få startet på portingen av toppen. Så er det bestilt repsett til slavesylinder. Har åpnet den å sett, og jeg tror den blir knallbra med nye o-ringer. Så det får bli alt ifra idag. Blir nok å fortsette på innsuget imorgen. God natt. ;) Siter VW Passat '99 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.