Gå til innhold

ønsker blinkende lys fra SW

Ranger emnet

r2d290

Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk

Har en Magnat subwoofer med innebygget dioder som lyser konstant blått når både remote og + er på 12V, og - er koplet mot jord.

Jeg ønsker at disse diodene skal blinke i takt med at subben dunker, og trenger litt hjelp fra dere for å finne ut hvordan jeg skal få til dette.

Amplituden på signalet (som er vekselsstrøm) varierer jo en del både avhengig av hvor høyt jeg spiller musikken, og hva slags sang det er, men den ligger vel gjerne på rundt 8V AC.

Planen er å bruke "remote" som kretsen som skal kuttes hver gang diodene skal blinke. Jeg må altså ha en krets som gjør om et ac-signal med varierende amplitude til å bli et dc-signal som er 1 eller 0 (der 1=12V og 0=0V) avhengig av nivået på amplituden.

I tillegg hadde det vært veldig fint om grensen mellom 1 og 0 klarte å regulere seg selv avhengig av amplituden på lydsignalet (f.eks at den alltid gir 1 når signalet er på 60% av gjennomsnittsamplituden)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det vel har blitt forklart deg før, så ligger det intet lydsignal i Remote-kabelen, det er et rent 12V likestrøm-spenning som slår på forsterkeren. Det kan ikke moduleres om til musikksignaler.

Du må bruke høyttalerutgangen fra en forsterker og eventuelt regulere dette så det gir max. 12 volt likestrøm inn til diodene, regner ikke med diodene tåler mer enn dét med den innebygde spenningsregulatoren de allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet at det nå kommer 12V DC inn på remote. Det jeg mente er at jeg vil bruke remote-inngangen (altså remoten for diodene) på subben til å få diodene til å blinke. Altså på samme måte som at dioden blinker hvis jeg vekselvis setter remote-ledningen inntil- og vekk fra remoteinngangen til diodene.

Hvorfor mener du at jeg skal ha maks 12V vekselsstrøm inn på diodene? Skal ikke dioder ha likestrøm? Vet om om det lysorgelet sender ut AC eller DC?

Ser uansett ut til at det er akkurat det der jeg trenger, så tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider