Gå til innhold

Dodge Charger/Pontiac Trans Am som førstebil?

Ranger emnet


Nyttnavn

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

 

Er en 17 år gammel gutt som er "litt over gjennomsnittelig" bilinteressert, er da amerikanere som jeg virkelig er glad i. Derfor vurderer jeg å kjøpe en gammel muskelbil som førstebil, da spesiellt i tankene er Dodge Charger 68/70 eller Pontiac Trans Am 77/78.

 

Har et ganske lite budsjett foreløpig (rundt 60k) og ingen egen garasje. Kan ikke så mye om bil som jeg skulle ønske, kan bare enkle ting som bytte pærer, dekk, olje etc. Har sett at man kan få disse bilene i ganske god stand til rundt 5-8.000 dollar i statene, og veit at det koster 10000kr-ish å få den hit, pluss at jeg må betale moms.

 

Det jeg lurer på er om det er å skyte seg selv i foten å kjøpe veteranbil som førstebil ettersom jeg ikke kan så mye og i tillegg trenger et sted å ha den om vinteren. Veit at bensinutgiftene blir høye og at ting kommer til å gå i stykker, sånn er det med jo disse bilene.

 

Lurer også på hva som evt. må gjøres med bilen i forhold til forskriftene her i landet ettersom jeg ikke har noe peiling på sånne ting. Må det gjøres noe med lys og slikt?

 

Tenkte det var lurt å spørre dere som faktisk har prøvd å eie sånne biler tidligere.

 

- Sølvreven :)

Endret av Silverfox_92
Typo + litt mer info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel med et budsjett på rundt 60K, så tror jeg nok at du bør se etter noen andre biler, 68-70 Charger er nok bare å glemme, å få en slik i ganske god stand som du skriver, for 5-8000 dollar er nok heller lite troligt, da er den nok i passelig stand, og vil trenge litt gjennomgang her og der, Trans Am har jo også kommet godt opp i pris, så du bør nok heller se etter en vanlig Firebird og slikt.

Ellers veteranbil som førstebil er jo ikke noe å skygge unna, er jo enkle biler å lære seg å skrue på, bil er jo byggd for å være utendørs, så dei skal nok tåle å være ute om vinteren også

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd, for det var mest Charger jeg hadde lyst på, så nemlig en slik en på ebay: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1970-Dodge-Charger-two-Build-sheets-window-sticker_W0QQitemZ290352971891QQcmdZViewItemQQptZUS_Cars_Trucks?hash=item439a62c073&_trksid=p4506.c0.m245

 

Men liker det jeg leser om at veteranbil ikke er noe å styre unna :) Med stående ute mener du helt uten presenning og slikt?

Endret av Silverfox_92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge den blir brukt eller luftet av og til trenger den ikke garasje om vinteren.

Parkerer du om høsten og lar den stå nersnødd til våren er den sikkert ganske våt og muggen inni, og mulighet for rustne bremser

Har du gammel bil er det alltid lurt å ha tilgang til en garasje å skru i når det trengs

Endret av dieselmerc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

vil ikke anbefale å kjøpe biler som de du evner til førstebil... jeg er også 17åring på jakt etter amerikaner, men jeg satser heller på ~80mod chevrolet caprice/oldsmobile cutlass :P ser ikke like tøft ut men blir fort en heftig sleeper :P særlig chevy 5,7l (350) er lett å få deler til og dem er ganske villige :) disse er også mye billigere i innkjøp og da kan du spandere litt på motor'n i steden ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tydligvis funker du dårlig i matte også!

 

alle de bilene du peker til der er over 10.000kr klassen. forøvrig med dagens kurs vil dette si ca 58.000kr

 

så kommer frakt. du kan regnet med et sted mellom 8-15.000kr for en container

så kommer Moms på kjøp og frakt 25% av kjøps summen + hva du betalte for frakta

 

deretter kommer førstegangsavgiften om du faktisk SKAL ha skilter på denne kjerra.

 

og med dine 60k i budsjett har du egentlig ikke rå til en stylet golf 2 engang.

:)

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøre 76 ford ltd med v8 og automat som sommerbil. Den ble kjøpt for 60 tusen ferdig regga og eu godkjent etter import som er et nåløye og komme igjennom. Angående bensinforbruk har ikke det mye og si for et verkstedbesøk med en golf koster fort mere en årsbudsjettet ditt for bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
tydligvis funker du dårlig i matte også!

 

alle de bilene du peker til der er over 10.000kr klassen. forøvrig med dagens kurs vil dette si ca 58.000kr

 

så kommer frakt. du kan regnet med et sted mellom 8-15.000kr for en container

så kommer Moms på kjøp og frakt 25% av kjøps summen + hva du betalte for frakta

 

deretter kommer førstegangsavgiften om du faktisk SKAL ha skilter på denne kjerra.

 

og med dine 60k i budsjett har du egentlig ikke rå til en stylet golf 2 engang.

:)

 

Wow, du virker så smart når du er frekk :)

 

De bilene jeg titta på ble solgt (var ikke bud, ble solgt) for mellom 6000 og 8000 dollar, DA var kursen på litt over 5(5,0-5,2), noe som tilsa (hvis vi tar 6000 dollar) 30000kr + moms + ca 10000kr i frakt. Så jo, jeg kan matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bilene jeg titta på ble solgt (var ikke bud, ble solgt) for mellom 6000 og 8000 dollar, DA var kursen på litt over 5(5,0-5,2), noe som tilsa (hvis vi tar 6000 dollar) 30000kr + moms + ca 10000kr i frakt. Så jo, jeg kan matte.

 

Hmm hvilke biler var det ? ikke dei du linket til lenger oppe i denne tråden ihvertfall, alle dei var på auksjon, der folk byr på bilen, den Chargeren i den første linken din ble solg for 11.100 USD som ble vinnerbudet, ok pris for en slik som ikke var strøken, og manglet litt deler.

 

Den 68 Mustang du linket til, ble bydd opp til 7.700 USD, men ble ikke solgt i den annonsen du linket til, fordi budene ikke kom opp til minsteprisen selgeren hadde satt, om den har blitt annonsert på nytt og solgt, eller solgt utenfor ebay vet jeg ikke.

 

Og den 70 Mustang du også linket til, ble bydd opp til 16.100 UDS, men heller ikke solgt fordi budene ikke nådde opp til selgers minstepris, denne ble så avertert på nytt, og fikk bud opp til 14.100 USD, men ble heller ikke denne gangen solg, fordi budene ikke kom opp til selgers minstepris, om den videre ble annonsert på nytt og solgt, eller solgt utenfor ebay vet jeg ikke.

 

Og der ver ingen BIN (Buy It Now) satt på noen av dei annonsene der, som det bruker å være om det er et rent salg og ikke en auksjon

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår